Arvutiteaduse instituut
  1. Esileht
  2. Teeme ise arvutimänge
EN
Logi sisse

Teeme ise arvutimänge

  • Esileht
  • I RAAMAT
    • Eessõna
    • Hakkame pihta!
      • Esimesed katsetused
      • Esimene päris programm
      • Esimene mäng
    • Olulised mõisted
      • Muutujad
      • Arvud ja sõned
    • Veateated
    • Matemaatika
      • Põhitehted
      • Suurendamine ja vähendamine
      • Eriti suured ja eriti väiksed arvud
      • Moodul math
    • Andmetüübid
    • Sisend ja väljund
      • "print" käsk, end="", koma ja +
      • Sisendi küsimine failist või veebist
    • Esimene graafika
    • Mida õppisid?
  • II RAAMAT
  • III RAAMAT
  • IV RAAMAT
  • V RAAMAT
  • VI RAAMAT

Olulised mõisted ja sissejuhatus

Hakkame pihta!

Esimesed katsetused

Nii, Pythoni programmeerimiskeele keskkond peaks sul nüüd arvutis olemas olema ja proovime sellega midagi ka teha. Pythoni kasutamiseks programmeerimise eesmärgil on paar erinevat võimalust. Meie kasutame neist Thonny keskkonda ja seda me just tegama hakkamegi.

NB! Kuna mina kasutan Windows operatsioonisüsteemi, siis paljud juhised on just selle opsüsteemi järgi, kuid kuna opsüsteemid üksteisest nüüd nii väga ka ei erine, siis ehk ei ole see suur takistus. Vajadusel kirjuta foorumisse, sest saan kergesti katsetada ka teiste süsteemidega.

ALUSTA!

Ava Start menüü alt Thonny ja käivita see. Nüüd avaneb aken, mis peaks välja nägema midagi sellist.

PS: GUI tähendab i.k. graphical user interface ehk siis graafiline kasutajaliides. See tähendab seda, et programmil on aken, menüü, nupud, kerimisriba jne. Programme, millel need puuduvad, nimetatakse teksti-režiimi programmideks või konsoolprogrammideks või käsurea programmideks. Seega on ka Thonny graafilise kasutajaliidesega.

Märki ">>>" rea alguses nimetatakse käsuviibaks ehk käsureaks. Kui selline rida on olemas, tähendab see seda, et Python on valmis ootama sinult käske ja juhiseid, mida täitma hakata.

Python: "Anna käske!!!"

Kirjuta käsureale käsuviiba >>> taha:

print("Tere, Maailm!")

vajuta Enter ja kirjuta

print(Tere, Python!)

ja vajuta Enter - jälgi kahe käsu vahet!

Seega iga kord, kui sa tahad, et Python sinu käsu täidaks, kirjuta käsk ja vajuta Enter. Ning pea meeles, Python on üks igavane salakaval madu ja igasugused sõnad, mida me käsureale kirjutame, ei tööta. Nagu sa pildilt näha võid, teine käsk meil läbi ei läinud (jutumärgid on puudu!). Seega Pythoni taltsutamiseks peame enne veidi ussikeelt õppima.

Üks oluline asi IDLE keskkonnas on panna tähele seda, et kui sa oled käsu õigesti kirjutanud, nagu print näiteks, siis see värvub violetseks (vaikimisi seaded). Käsu täidab Python sinisega ja veateated annab punaselt. Pane ka tähele, et tekst kirjutatakse alati jutumärkide vahele, siis saab arvuti aru, et tegemist on tekstiganaeratus ja see värvub kenasti roheliseks, jällegi sulle kinnituseks, et oled õigesti kirjutanud.

Proovime veel midagi!

Kirjuta käsureale print(3+4) või print(6*4) või print(15/3). Mis Python teeb?

Proovi veel sama asja, kuid sulgude sisu pane jutumärkidesse!

Või on igav?!?

Kirjuta siis käsureale

print("tee"+"rull"+"uisud")

või

print("ahv "*20)

  • Arvutiteaduse instituut
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond
  • Tartu Ülikool
Tehniliste probleemide või küsimuste korral kirjuta:

Kursuse sisu ja korralduslike küsimustega pöörduge kursuse korraldajate poole.
Õppematerjalide varalised autoriõigused kuuluvad Tartu Ülikoolile. Õppematerjalide kasutamine on lubatud autoriõiguse seaduses ettenähtud teose vaba kasutamise eesmärkidel ja tingimustel. Õppematerjalide kasutamisel on kasutaja kohustatud viitama õppematerjalide autorile.
Õppematerjalide kasutamine muudel eesmärkidel on lubatud ainult Tartu Ülikooli eelneval kirjalikul nõusolekul.
Courses’i keskkonna kasutustingimused