Arvutiteaduse instituut
  1. Esileht
  2. Teeme ise arvutimänge
EN
Logi sisse

Teeme ise arvutimänge

  • Esileht
  • I RAAMAT
    • Eessõna
    • Hakkame pihta!
      • Esimesed katsetused
      • Esimene päris programm
      • Esimene mäng
    • Olulised mõisted
      • Muutujad
      • Arvud ja sõned
    • Veateated
    • Matemaatika
      • Põhitehted
      • Suurendamine ja vähendamine
      • Eriti suured ja eriti väiksed arvud
      • Moodul math
    • Andmetüübid
    • Sisend ja väljund
      • "print" käsk, end="", koma ja +
      • Sisendi küsimine failist või veebist
    • Esimene graafika
    • Mida õppisid?
  • II RAAMAT
  • III RAAMAT
  • IV RAAMAT
  • V RAAMAT
  • VI RAAMAT

Olulised mõisted ja sissejuhatus

Matemaatika

Põhitehted

Põhitehteid Pythonis ja enamus teistes programmeerimiskeeltes tehakse järgmiste sümbolite kaudu:

TehtemärkMida see teeb? + kommentaar
+tavaline kahe arvu liitmine
-tavaline kahe arvu lahutamine
*tavaline kahe arvu korrutamine
/kahe arvu jagamine, tulemus on ALATI reaalarv
**astendamine
%jäägi leidmine
//kahe arvu täisosaline jagamine
int()reaalarvu täisarvuks muutmine - lõigatakse komakohad tagant ära
round()ümardamine

Igaks juhuks, enne kui läheme konkreetsete näidete juurde, tuletame meelde, mis vahe on täisarvul (i.k integer) ja reaalarvul (i.k decimal number).

Täisarvud ehk integers on kõik arvud ilma komadeta ...-3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, ...

Reaalvud on need samad, aga komakohaga + kõik suvalise kahe arvu vahele jäävad arvud lisaks ...-2.0,..., -1.0,...,0.0,...,1.0,...,2.0,...

Programmeerimises ei kasutata terminit reaalarv, vaid selle asemel kasutatakse mõistet ujukomaarv (i.k floating-point numbers, lühemalt floats).

Näited koos konkreetsete arvudega:

TeheTulemusKommentaar
4 + 5.09.0Täisarv pluss reaalarv annab tulemuseks reaalarvu
3 - 5-2 
3.0 - 5-2.0 
6 / 32.0Tavalise jagamise tulemus on ALATI ujukomaarv
5 // 31Täisosaline jagamine, kolm mahub 5 sisse 1 kord
5 % 32Jäägi leidmine
5 * 315Tavaline korrutamine
5 ** 3125Astendamine
4 ** 0.52.0Juurimine astendamise kaudu, sama mis ruutjuur 4-st
round(2.6375, 2)2.64Ümardamine nõutud täpsusega ehk siis kaks kohta peale koma
round(2.6375)3Ümardamine lähima täisarvuni
int(2.6375)2Täisarvuks teisendamisel ei ümardata, komakohad lõigatakse jõuga ära.
3 + 5 * 213Python arvestab tehete järjekorda, kui tahad järjekorda muuta, kasuta sulgi.
(3 + 5) * 216
6 - 3 - 12Sama prioriteediga tehted tehakse vasakult paremale ...
6 - (3 - 1)4
2 ** 3 ** 2512... v.a. astendamised, mis tehakse paremalt vasakule
(2 ** 3) ** 264

Programmeerimises kehtib raudne reegel, mida rohkem sa praktikas oma näppe koodi kirjutamiseks kulutad, seda kaugemale sa selles vallas jõuad. Nii on ka kõikide siinsete videote ja näidete vaatamisega. Tee kõik näited, mida sa videotes näed ja tekstis leiad ise reaalselt läbi, muidu võid maailmameistriks saada vaid vaatamises ja mitte programmeerimises.

Kuidas arvutada Pythoniga?

Paljudes teistes programmeerimiskeeltes kasutatakse astendamisel katuse märki (^). Sa võid seda kasutada ka Pythonis, aga sa saad väga vale vastuse, sest katus tähendab Pythonis hoopis midagi muud kui astendamist. Seega, kui oled harjunud eelnevalt astendamsel katust kasutama, siis ole selle kohapeal väga ettevaatlik, sest selline viga ei anna sul programmi käivitamisel veateadet.
  • Arvutiteaduse instituut
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond
  • Tartu Ülikool
Tehniliste probleemide või küsimuste korral kirjuta:

Kursuse sisu ja korralduslike küsimustega pöörduge kursuse korraldajate poole.
Õppematerjalide varalised autoriõigused kuuluvad Tartu Ülikoolile. Õppematerjalide kasutamine on lubatud autoriõiguse seaduses ettenähtud teose vaba kasutamise eesmärkidel ja tingimustel. Õppematerjalide kasutamisel on kasutaja kohustatud viitama õppematerjalide autorile.
Õppematerjalide kasutamine muudel eesmärkidel on lubatud ainult Tartu Ülikooli eelneval kirjalikul nõusolekul.
Courses’i keskkonna kasutustingimused