Olulised mõisted ja sissejuhatus
Matemaatika
Põhitehted
Põhitehteid Pythonis ja enamus teistes programmeerimiskeeltes tehakse järgmiste sümbolite kaudu:
| Tehtemärk | Mida see teeb? + kommentaar |
|---|---|
| + | tavaline kahe arvu liitmine |
| - | tavaline kahe arvu lahutamine |
| * | tavaline kahe arvu korrutamine |
| / | kahe arvu jagamine, tulemus on ALATI reaalarv |
| ** | astendamine |
| % | jäägi leidmine |
| // | kahe arvu täisosaline jagamine |
| int() | reaalarvu täisarvuks muutmine - lõigatakse komakohad tagant ära |
| round() | ümardamine |
Igaks juhuks, enne kui läheme konkreetsete näidete juurde, tuletame meelde, mis vahe on täisarvul (i.k integer) ja reaalarvul (i.k decimal number).
Täisarvud ehk integers on kõik arvud ilma komadeta ...-3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, ...
Reaalvud on need samad, aga komakohaga + kõik suvalise kahe arvu vahele jäävad arvud lisaks ...-2.0,..., -1.0,...,0.0,...,1.0,...,2.0,...
Programmeerimises ei kasutata terminit reaalarv, vaid selle asemel kasutatakse mõistet ujukomaarv (i.k floating-point numbers, lühemalt floats).
Näited koos konkreetsete arvudega:
| Tehe | Tulemus | Kommentaar |
|---|---|---|
| 4 + 5.0 | 9.0 | Täisarv pluss reaalarv annab tulemuseks reaalarvu |
| 3 - 5 | -2 | |
| 3.0 - 5 | -2.0 | |
| 6 / 3 | 2.0 | Tavalise jagamise tulemus on ALATI ujukomaarv |
| 5 // 3 | 1 | Täisosaline jagamine, kolm mahub 5 sisse 1 kord |
| 5 % 3 | 2 | Jäägi leidmine |
| 5 * 3 | 15 | Tavaline korrutamine |
| 5 ** 3 | 125 | Astendamine |
| 4 ** 0.5 | 2.0 | Juurimine astendamise kaudu, sama mis ruutjuur 4-st |
| round(2.6375, 2) | 2.64 | Ümardamine nõutud täpsusega ehk siis kaks kohta peale koma |
| round(2.6375) | 3 | Ümardamine lähima täisarvuni |
| int(2.6375) | 2 | Täisarvuks teisendamisel ei ümardata, komakohad lõigatakse jõuga ära. |
| 3 + 5 * 2 | 13 | Python arvestab tehete järjekorda, kui tahad järjekorda muuta, kasuta sulgi. |
| (3 + 5) * 2 | 16 | |
| 6 - 3 - 1 | 2 | Sama prioriteediga tehted tehakse vasakult paremale ... |
| 6 - (3 - 1) | 4 | |
| 2 ** 3 ** 2 | 512 | ... v.a. astendamised, mis tehakse paremalt vasakule |
| (2 ** 3) ** 2 | 64 |
Programmeerimises kehtib raudne reegel, mida rohkem sa praktikas oma näppe koodi kirjutamiseks kulutad, seda kaugemale sa selles vallas jõuad. Nii on ka kõikide siinsete videote ja näidete vaatamisega. Tee kõik näited, mida sa videotes näed ja tekstis leiad ise reaalselt läbi, muidu võid maailmameistriks saada vaid vaatamises ja mitte programmeerimises.
Kuidas arvutada Pythoniga?
Paljudes teistes programmeerimiskeeltes kasutatakse astendamisel katuse märki (^). Sa võid seda kasutada ka Pythonis, aga sa saad väga vale vastuse, sest katus tähendab Pythonis hoopis midagi muud kui astendamist. Seega, kui oled harjunud eelnevalt astendamsel katust kasutama, siis ole selle kohapeal väga ettevaatlik, sest selline viga ei anna sul programmi käivitamisel veateadet.