Institute of Computer Science
  1. Main page
  2. Teeme ise arvutimänge
ET
Log in

Teeme ise arvutimänge

  • Esileht
  • I RAAMAT
    • Eessõna
    • Hakkame pihta!
      • Esimesed katsetused
      • Esimene päris programm
      • Esimene mäng
    • Olulised mõisted
      • Muutujad
      • Arvud ja sõned
    • Veateated
    • Matemaatika
      • Põhitehted
      • Suurendamine ja vähendamine
      • Eriti suured ja eriti väiksed arvud
      • Moodul math
    • Andmetüübid
    • Sisend ja väljund
      • "print" käsk, end="", koma ja +
      • Sisendi küsimine failist või veebist
    • Esimene graafika
    • Mida õppisid?
  • II RAAMAT
  • III RAAMAT
  • IV RAAMAT
  • V RAAMAT
  • VI RAAMAT

Olulised mõisted ja sissejuhatus

Andmetüübid

Muutujate peatüki all rääkisin sulle, et on olemas erinevat tüüpi muutujaid - arvulised ja sõned. Tegelikult on erinevaid tüüpe palju rohkem ja neid nimetatakse üldmõistega andmetüüp. Praeguseks oleme kokku puutunud kolme tüüpi andmetega: täisarvud (integer), ujukomaarvud (float) ja sõned (string). Algatuseks piisab meile vaid nendest kolmest.

See, kuidas ühte või teist tüüpi andmeid luua, sellest rääkisime juba muutujate peatükis. Meeldetuletuseks paar näidisrida:

  • eesnimi = "Juku" < < Sõne ehk string andmetüüp, kasutatakse jutumärke
  • loendaja = 3 < < Täisarv ehk integer andmetüüp, ei kasutata punkti (e.k koma)
  • kiirus = 90.25 < < Ujukomaarv ehk float andmetüüp, kasutatakse punkti (e.k koma)

Andmetüüpide muutmine

Küllalt tihti on programmides vaja andmetüüpe muuta. Integer float'ks või string integer'ks vms variant. Selleks on Pythonis kolm erinevat funktsiooni:

  • float() muudab stringi või integer'i ujukomaarvuks
  • int() muudab ujukomaarvu või sõne integer'ks
  • str() muudab integeri või floati string'ks

Näiteks, kui ma tahan muuta täisarvu 24 ujukomaarvuks, kutsun välja funktsiooni float() ja kirjutan 24 sulgude sisse ja saan tulemuseks 24.0

Kuna jällegi on mõistlikum andmetüüpide muutmist vaadata pigem video pealt, kui kirjutada nende omapärad tekstina üles, siis edasi jälgi juba filmi. Ära unusta ise järgi proovimast!

Kuidas teada saada, millise andmetüübiga on tegemist?

Kui on veidi arusaamatuks jäänud, millist tüüpi üks või teine muutuja on, siis saab seda alati Pythoni käest küsida. Selleks tuleb kasutada funktsiooni type() ja sulgude sisse kirjutada muutuja nimi, mille kohta infot tahetakse. Vaata vasakul olevat näidet.

Võimalikud veateated

Selge on see, et kui ma tahan teksti või midagi muud mittearvulist muuta arvuks, siis annab süsteem mulle veateate. Python ei oska sõnast arvu teha, kas sina oskad? Aga kui on mõni arv antud sõnena, näiteks "56", siis selle arvuks muutmisega saab Python hakkama küll :)

  • Institute of Computer Science
  • Faculty of Science and Technology
  • University of Tartu
In case of technical problems or questions write to:

Contact the course organizers with the organizational and course content questions.
The proprietary copyrights of educational materials belong to the University of Tartu. The use of educational materials is permitted for the purposes and under the conditions provided for in the copyright law for the free use of a work. When using educational materials, the user is obligated to give credit to the author of the educational materials.
The use of educational materials for other purposes is allowed only with the prior written consent of the University of Tartu.
Terms of use for the Courses environment