4. Ülesanded: järjendid
Teooriapeatükid:
Ülesanne 1
Koosta vähemalt kümnest elemendist koosnev järjend arvudest. Koosta programm, mis küsib kasutajalt tegurit ja korrutab kõik algses järjendis olnud arvud sellega läbi ning väljastab tulemuse ekraanile.
Sisesta tegur: 3 45 * 3 = 135 7 * 3 = 21 ... 267 * 3 = 801
Ülesanne 2
Koosta järjend vähemalt kümne Euroopa pealinnaga (suvalises järjekorras).
- Väljasta linnad eraldi ridadena.
- Järjesta need tähestikulisse järjekorda.
- Lase kasutajal lisada kaks uut Euroopa pealinna ja järjesta uuesti.
- Esita linnade nimed tähestikulises järjekorras, lisades iga nime ette ka järjekorra numbri.
- Lisa väljundile kokkuvõttev lause "Meie järjendis on 12 Euroopa pealinna", kus linnade arv leitakse vastava funktsiooni abil.
Ülesanne 3
Lihtsa sõnaraamatu jaoks koosta neli järjendit (arv, eesti, inglise, itaalia) sisuga: arv - 1, 2, 3, 4 eesti - üks, kaks, kolm, neli inglise - one, two, three, four itaalia - uno, due, tre, quattro
Väljasta kõik elemendid tabelina ekraanile: 1 - üks - one - uno 2 - kaks - two - due ...
- Lisa arvude ja eesti järjendile veel kaks elementi.
- Kontrolli, kas itaalia sõnade järjendis eksiteerib element 'tre'
- Väljasta kõigi nelja järjendi elemendid tähestikulises järjekorras kasvavalt.
Ülesanne 4. Ennustaja (Magic 8-ball)
Moodusta järjend järgnevate sõnedega:
- Jah, kindlasti!
- Jah!
- Võib-olla!
- Ei!
Tee programm, kus kasutaja saab küsida jah/ei küsimuse ja programm annab vastuse ühe suvalise elemendi eelnevast järjendist.
Juhuslike arvude genereerimist vaatame tulevikus, kuid praegu lisame programmi algusesse rea, tänu millele Python suudab juhuslikke arve genereerida:
import random
Seejärel võime suvalises kohas programmis kasutada juhusliku arvu saamiseks funktsiooni random.randint(x, y), mis genereerib juhusliku täisarvu x-st y-ni (mõlemad kaasaarvatud), näiteks:
juhuarv = random.randint(1, 10)
Lisa ka sisse- ja väljajuhatavad tekstid, et dialoog kasutajaga oleks võimalikult loomulik.
Kui valmis, siis lisa järjendisse 20 erinevat vastusevarianti, mille ingliskeelsed vasted leiad leheküljelt https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_8-Ball
Ülesanne 5. Sõnaotsing
Koosta järjend sõnadest. Seejärel koosta programm, mis küsib kasutajalt otsingusõna ja seejärel käib kõik järjendi elemendid läbi ning väljastab ekraanile järjendi elemendi, kui järjendi element sisaldab otsitavat sõna.
Vihje: sõnest saab otsida reaga "if <otsitavsõna> in sõna".
Näiteks:
sona="automobiil" if "auto" in sona: print("Jaa, sisaldab sõna")
Creative Commons litsentsiga Autorile viitamine + Mitteäriline eesmärk 3.0 Eesti (CC BY-NC 3.0 EE) - https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/ee/