1.5 Sotsiaalmeedia
Esimesed populaarsed sotsiaalvõrgustikud tekkisid 2000ndate alguses. Pärast seda on kasutajate arv eksponentsiaalselt kasvanud ning suurimatel neist on juba mitu miljardit aktiivset kasutajat. Üle saja miljoni kasutajaga on Facebook (ja Facebook Messenger), YouTube, WeChat, Instagram, QQ, QZone, Weibo, Twitter, Tumblr, Telegram, Baidu Tieba, LinkedIn, LINE, Snapchat, Pinterest, Viber ja VK.
Privaatsusõiguse taotlejad hoiatavad kasutajaid sotsiaalmeedia poolt kogutavate isiklike andmete kohta. Osa infot kogutakse kasutaja teadmise ning nõusolekuta läbi elektroonlise jälgimise ning kolmandate osapoolte rakenduste.
Sotsiaalvõrgustike privaatsuspoliitika on kasutajate privaatsuse seiskohast tihti problemaatilised. Need väidavad enamasti, et õigused kogu kasutajate poolt üles laetud sisule kuuluvad sotsiaalvõrgustikule. Selle alla kuuluvad teenuse andmebaasidesse salvestatud pildid, videod ja sõnumid, mida võidakse säilitada ka konto kustutamisel.
Facebook loodi 2004. aastal ning on selle ajaga kasvanud üheks maailma väärtuslikumaks firmaks. Seetõttu saab Facebook silmapaistvat meediakajastust, mille hulgas on olnud ka palju poleemikat ja skandaale. Tihti on need seotud kasutajate privaatsusega - näiteks sattusid 2016. aastal Cambridge Analytica kätte kuni 87 miljoni Facebooki kasutaja andmed. Neist üle 70 miljoni olid ameeriklased, ent enam kui 5500 ka eestlased. Meedia väitel kasutas USA presidendi Donald Trumpi kampaaniameeskonna andmeid valijate mõjutamiseks.
2013. aastal avaldatud uuringu kohaselt külastasid Facebooki robotid privaatsõnumites saadetud linke.
2019. aasta märtsis kinnitas Facebook miljonite Facebook Lite rakenduse kasutajate paroolide kompromiteerituse. Järgneval kuul teatati täiendavalt, et lisaks Facebookile olid mõjutatud ka miljonit Instagrami kasutajat. Põhjuseks oli paroolide muutmata kuhul salvestamine, mis tähendas, et need olid firma töötajatele vabalt loetavad.
2019. aasta aprillis avastati? Amazoni serveritest avatud kujul 540 miljoni Facebooki kasutaja andmed, mis sisaldasid infot kasutaja sõprade, meeldimiste (like), liitutud gruppide ja postitustes märgitud asukohtade kohta. Lisaks oli nähtaval kümnete tuhandete kasutajate nimed, paroolid (muutmate kujul) ja e-posti aadressid.
Eelpool nimetatud juhtumid on vaid üksikud näited plajudest, kuid juba näitavad, et isegi suure kandideerijate hulga seast parimate töötajate valimine ning üle 20 tuhande USA dollari suuruse mediaanpalga maksmine ei välista korduvat turbeprobleemide tekkimist.
Kordamisküsimused
- Millist negatiivset mõju võivad omada teie kohta internetist leitavad andmed tööle kandideerimisel? Millist tüüpi postituste tegemist tuleks vältida?
- Kui edukalt on internetti postitatud andmeid võimalik täielikult eemaldada?
Ülesanded
1. ülesanne - Signal
- Getting Started - Support - Signal
- Signali allalaadimine kodulehelt
- Nutiseadmesse paigaldamiseks otsi seda rakendustepoest või mine seadmes veebilehele signal.org/install.
Signal on krüpteeritud kommunikatsioonirakendus (sõnumid, failide saatmine, videokõned, grupivestlused), mis pakub konkurentidega võrreldes parimat turvalisust ning privaatsust. Signal on saadaval kõigile operatsioonisüsteemidele ning kasutab otspunktkrüpteerimist. See tähendab, et erinevalt näiteks Facebooki sõnumitest ei näe keegi peale saaja ja saatja sõnumite sisu või kõnesid. Lisaks on võimalik kasutada hävinevaid sõnumeid (5 sekundit kuni 1 nädal), mis seejärel kõigi osapoolte jaoks kustuvad. Hävinevad sõnumid ja pildid on kasutusel ka Snapchatis, kuid Signali implementatsioon on privaatsem ning turvalisem.
Kuigi ka WhatsApp kasutab Signali krüpteerimisalgoritmi, näeb selle omanik Facebook siiski metaandmeid - sõnumite sisu pole küll nähtav, kuid vestluse osapooled ning ajatemplid on. Facebook on võimeline ka sellest väga palju tuletama. Otspunktkrüpteerimine on kasutatav ka Facebook Messenger rakenduses, kuid vajab selleks eraldi "salajase vestluse" alustamist. Salajase vestluse sõnumid on nähtavad ainult rakenduses ning veebibrauserist neid ei näe.
Signal ei vaja kasutajakonto loomist ning selle kontaktid põhinevad seadmesse salvestatud telefoninumbritel. Androidi rakendus võimaldab Signalit ka tavaliste SMS-ide jaoks kasutada (kui adresaat ei kasuta Signalit), kuid need ei ole krüpteeritud.
2. ülesanne - Enda kohta andmete otsimine internetist
pipl.com
Pipl on suurim inimeste otsingumootor. See võimaldab leida inimesi e-posti aadresside, kasutajanimede ning telefoninumbrite põhjal.
Sisesta otsingumootorisse oma täisnimi või peamine kasutajanimi. Võrdle tulemusi Google'i tulemustega.
Google'i otsingumootor
Kasuta otsimiseks kindlasti inkognito režiimi, et vältida personaliseeritud otsingutulemusi. See annab parema ülevaate sellest, mida teised inimesed teie nime sisestamisel leida võivad.
Proovige ka kaaslasega teineteise nime otsimist ning võrrelge tagastatavaid otsingutulemusi.
Efektiivsem otsimine
Jutumärgid
Fraasi otsimiseks on kasulik otsinguribale sisestatu jutumärkidega ümbritseda. Näiteks isiku otsimisel tagastab "Eesnimi Perekonnanimi" relevantsemaid tulemusi, kuna otsitakse vaid nende koos esinemist.
Google Alerts
Google Alerts võimaldab jälgida veebi uue sisu osas. Seadistades otsitavaks sisuks enda nime või muid isikuandmeid saadab Google automaatse e-kirja internetist uue mainimise leidmisel. Võimalik on seadistata täiendavaid piiranguid liigsete teadete ignoreerimiseks.
3. ülesanne - Privaatsussätted
Paljud veebisaidid ning rakendused teevad kasutaja loodud esitusloendid või muu sisu vaikimisi kõigile nähtavaks.
YouTube
Basic Privacy Settings & Tools - Facebooki abikeskus
Facebooki abikeskusest on leitav palju privaatsussätete muutmise ning tööriistade kasutamise juhendeid. See ei ole saadaval eesti keeles, kuid selgitused on lühikesed ning arusaadavad. Tihti sisaldavad need otselinke vajaliku veebilehe või tööriista avamiseks.
Privaatsusseaded
Facebooki privaatsusseaded on leitavad seadete menüüst. Veebibrauseris saan Facebooki seadeid avada üleval paremas nurgas asuvast kolmnurgast avanevast menüüst või veebiaadresssile facebook.com/settings minnes.
Tegevuslogi
Tegevuslogisse on koondatud suur osa kasutaja poolt Facebookis tehtust. See annab kasutaja tegevustest põhjaliku ülevaate ning võimaldab neid lihtsasti kustutada.