Sissejuhatus infoturbesse
Valikaine "Praktiline infoturve" eesmärk on anda gümnaasiumiõpilastele ülevaade peamistest infoturbe probleemidest, nende tuvastamisest ning ka lihtsamatest vastumeetmetest. Keskendutakse peamiselt Windows 10 operatsioonisüsteemile, kuid kuna tegu on sissejuhatava kursusega ning käsitletakse valdkonna põhiprintsiipe, on paljud ülesanded sarnaselt rakendatavad ka teiste operatsioonisüsteemide ning tarkvarade puhul.
Kursuse raames õpetatavad meetodid ning kasutatavad tööriistad on kasulikud kõigile privaatsust hindavatele inimestele. Õpitakse praktilisel viisil virtuaalmaailmas andmete ning suhtluse turvamist läbi erinevate toimingute. Muu hulgas käsitletakse kasutajate võrguidentiteedi kaitsmist, anonüümsuse säilitamist internetis, andmete krüpteerimist nii oma seadmes kui turvaliseks edastamiseks, isiklike seadmete turvamist, pahavara ohvriks sattumise vältimist ning digitaalse jalajälje vähendamist.
Kiiresti muutuvas maailmas on teadmised infoturbest vajalikud igale arvutikasutajale. Enamik inimestest ei mõtle arvutiturbest enne probleemide tekkimist, kuid siis on tavaliselt juba liiga hilja ning tekkinud kahju võib olla pöördumatu.
Viimaste kümnendite arengud on muutnud võimalikuks tervete inimgruppide ning rahvaste kommunikatsiooni seire. Lisaks suurenevad iga aastaga küberohud ning -intsidentide arv. Kuigi operatsioonisüsteemide tootjad pakuvad kasutajatele sagedasi turvauuendusi ja sisseehitatud tööriistu turvalisuse suurendamiseks, on paljud neist vaikimisi välja lülitatud või kasutajate poolt teadmatu käitumisega kergesti õõnestatavad. Efektiivseks andmete kaitsmiseks on vaja ka kasutajapoolset turvateadlikkust. Ohtude vältimiseks on oluline peamistest infoturbe probleemidest ülevaadet omada ning neid vajalikke tarkvarasid kasutades tuvastada ja ennetada osata, kuna kasutaja enda tegevus on tihti suurim oht tema andmete turvalisusele.
Materjalides kasutatavad eestikeelsed terminid pärinevad valdavalt andmekaitse ja infoturbe leksikonist (AKIT), mis omakorda tugineb asjakohastele Eesti standarditele.
Materjalid on loodud Omar Puriku poolt Tartu Ülikooli informaatika bakalaureuseõppe lõputöö (Praktiliste ülesannete koostamine gümnaasiumile teemal „Infoturve“) raames. Töö juhendajateks olid Kristjan Krips ja Tauno Palts.