Creative Commons 4.0 CC-BY litsents
Informaatika I kooliastme digiõpiku õppeteema Digitaalne ohutus
Õppeteema “Digitaalne ohutus” on loodud I kooliastme õppijatele, et nad teadvustaksid rohkem digitaalseid ohte ja oskaksid neid ennetada digitehnoloogiat kasutades.
Digitaalne ohutus lõimub I kooliastmes iga õppeainega, kus vähegi tuleb kasutada digitehnoloogiat. Õppeteema eesmärgiks on tutvustada ja muuta digitehnoloogia kasutajaid teadlikumaks sellega kaasneda võivatest riskidest ennekõike läbi ühiste arutluste.
Õppeteemas on sissejuhatavaid esitlusi ja videosid, mille abil õpilane saab õpitava teemaga tutvuda ja ennast arutlusteks vm tunni tegevusteks ette valmistada. Arutlusi toetavad õppeülesanded. Õppeteema annab õpilastele võimaluse ka iseseisvalt toimetada, kuid põhirõhk on teema läbimisel õpetajal, kes arutlusi ja tegevusi suunab aidates õpilaste teadlikkust tõsta.
Õppeteema tunde ei pea läbima nende järjestuses, samas vajavad osad tunnid eelnevaid teadmisi, millega peab olema tuttav. Õpetaja võib valida, kombineerida ja kohandada õppeteema tunde vastavalt oma klassile. Samas, kui õpetajale tundub, et mõne tunni videolõik, selle tõlge vm materjali osa on tema klassile keerukas, siis ei pea neid laskma õpilastel vaadata, vaid võib kasutada kokkuvõtvat esitlust. Kuid usun, et keerukam video, nt autoriõiguste teema juures, võib just õpilastele jätta mulje, et see ongi oluline teema selle keeruka mõistmise pärast. Õpetaja saab seda juurde selgitada või ühisaruteluga selleni jõuda.
Materjal annab võimaluse tegutseda palju koostööd tehes, mis arendab meeskonnatööoskust ja annab tunnetuse digitaalsest ohutusest kui olulisest teemast meile kõigile. Õppijad saavad ennekõike suulist tagasisidet, sest digimaailma ohtusid on raskem mõõta.
Õpetajatele on lisaks abimaterjalid tunnikavade näol, mis on pigem soovitusliku sisuga. Osad teemad vajavad koostööd kooli infotehnoloogilise meeskonnaga (nt kooli e-posti konto loomine) olenevalt, kuidas on kooliti vastavad kokkulepped loodud. Samas on püütud leida alternatiive (nt paberile e-kirja vormistamine).
Kui materjali kasutajatel on soovitusi ja ideid antud õppeteemaga, siis andke sellest julgelt teada. Digitaalne ohutus on meid kõiki mõjutav oluline teema, seega loome seda ise.
Head tegutsemist ja koostööd!
Õppeteema koostaja: Kristi Saarpuu
Digitaalse ohutuse õppeteema sisaldab kolme osa:
I OSA. Arvuti ja nutiseade
- 1. tund. Arvuti ja nutiseade töövahendina I
- 2. tund. Arvuti ja nutiseade töövahendina II
- 3. tund. Salasõna
- 4. tund. Kasutajatunnus
- 5. tund. Nutiseadme kasutamine
- 6. tund. Füüsiline keskkond ja kehaasend
- 7. tund. Liikumispausid ja silmaharjutused
- 8. tund. Arvutiriistvara hooldus
- 9. tund. Arvutitarkvara hooldus
II OSA. Internet ja infootsing
- 10. tund. Internet ja veebilehitseja
- 11. tund. Ohud internetis
- 12. tund. Autoriõigused
- 13. tund. Litsentsid ja viitamine
- 14. tund. Infootsing
- 15. tund. Viitamine autori nime ja veebilehe lingiga
- 16. tund. Viitamine autori nime, veebilehe nime ja lingiga
- 17. tund. Google'i otsimootor I
- 18. tund. Google'i otsimootor II
- 19. tund. Infootsing kooli kohta I
- 20. tund. Infootsing kooli kohta II
III OSA. Suhtlemine internetis
- 21. tund. Netikett ja digisuhtlus
- 22. tund. Släng ja lühendid
- 23. tund. Küberkiusamine
- 24. tund. Turvaline e-post I
- 25. tund. Turvaline e-post II
- 26. tund. Kasutaja profiil I
- 27. tund. Kasutaja profiil II
- 28. tund. Meilietikett I
- 29. tund. Meilietikett II
- 30. tund. Meilietikett III
Õppeteema “Digitaalne ohutus”: õpitulemused I kooliastmes
Õpilane
- kirjeldab tehnoloogilise ja pärismaailma erinevusi ning sarnasusi
- selgitab salasõna turvalisuse nõudeid, toob välja erinevused võrreldes ebaturvalise salasõnaga
- salvestab, taasesitab ja jagab digitaalset sisu, järgides privaatsusnõudeid ning vältides küberkiusamist (sh sotsiaalmeedias)
- mõistab tasulise ja tasuta teenuse erinevusi (nt arvutimängudes, äppides)
- pöördub probleemi ilmnemisel või selle kahtlusel abi saamiseks lapsevanema, õpetaja või mõne abi andva institutsiooni/teenuse poole
- kirjeldab ja väldib digivahendite kasutamisega seotud riske tervisele
- selgitab arusaadavalt, korrektset sõnavara kasutades tekkinud probleemi tõrkuva digivahendi või -rakendusega; lahendab iseseisvalt või juhendi (nt video) abil lihtsama tehnilise probleemi.
Õppeteema “Digitaalne ohutus”: õppesisu I kooliastmes
Nutiseadme jm digitehnika turvaline kasutamine. Nutirakenduste turvalisus. Millist programmi on mõistlik alla laadida ja millist mitte? Turvariskid programmide allalaadimisel. Nutiseadme jm digitehnika (sh asjade interneti vahendite) turvaline kasutamine. Pahavara ja viirusetõrje.
Infosüsteemid ja keskkonnad. Tehnoloogilise keskkonna ja interneti eripära (miks vajame enda kaitseks oskuseid, millised on tüüpilised probleemid, millega ka I kooliastme õpilased võivad kokku puutuda, sh tasulised teenused). Abikanalid: Veebikonstaabel, Targalt Internetis projekt, Lasteabi jne.
Identiteedihaldus. E-kool, jagatud failid interneti koostöökeskkonnas Google Drive vms, sisse- ja väljalogimine, infosüsteemi ja sotsiaalmeedia turvaline kasutamine. Mõisted: identiteet, kasutajatunnus, salasõna, kasutajaprofiil, seaded.
Avalik ja privaatne suhtlemine. Avalik ja privaatne digisuhtlus, koostöö veebikeskkonnas. Küberkiusamine ja viisakas käitumine võrgus. Eetiline käitumine piltide ja videote loomisel, jagamisel, avaldamisel. Internetisuhtlusel kasutatav släng ja lühendid.
Terviseriskid. Digivahenditest tulenevad terviseriskid. Tervisekaitse reeglid ja harjutused. Tehnika üle- ja väärkasutus.
Tehnilised probleemid. Tehniliste probleemide kirjeldamine ja lahendamine tõrkuva digivahendi või rakenduse puhul.