Arvutiteaduse instituut
  1. Esileht
  2. Programmeerimine lastele ja noortele
EN
Logi sisse

Programmeerimine lastele ja noortele

  • PEALEHT
  • TUNNIKAVAD
    • Python ja matemaatika
    • Scratch ja muusika
    • Scratch ja funktsioon
    • 3D Creationist
    • EV3 ja Python
    • 3D mudel ja Cura
  • HUVILAAGRID

Scratch ja muusika

Pärast selle osa läbimist:

  • oskad Scratchis lisada heli loomiseks instrumenti;
  • oskad noodikirjast vaadata muusikapala tempot ja korduseid ning esitada seda Scratchis;
  • oskad noodikirjast vaadata noodi kõrgust ja seda esitada Scratchis;
  • oskad noodikirjast vaadata noodivältust ja seda esitada Scratchis.

Kuidas noodikirja lugeda?

Vaatame näitena "Tule metsa" noote:


Muusikapala "Tule metsa" noodikiri

Selle näite pealt vaatame järgnevalt, kuidas:

  1. lugeda noodikirjast noodi kõrgust;
  2. lugeda noodikirjast nootide vältust ehk pikkust;
  3. lugeda noodikirjast muusikapala tempot ja taktimõõtu.

Noodi kõrgus

Noodi kõrguse leidmiseks tuleb appi alljärgnev spikrileht, kust tuleb vaadata, kus joone peal noot asub ja seejärel kasutada Scratchis noodi kõrguse märkimiseks vastavat juuresolevat arvu. Näiteks C = 60.

NB! Kui on noodikirjas märgitud sümbol #, siis see tähendab vastavale noodile järgnevat nn musta klahvi. Näiteks, kui F = 65, siis F# = 66.

Noodi vältus ehk pikkus

Noodi vältuse ehk pikkuse saab teada noodi kuju järgi. Järgmisel joonisel on toodud vastavalt kujule ka vastava noodi vältuse ehk pikkuse.

Pausidelgi on oma vältus ehk pikkus.

Scratchis on millegi pärast tõlkimisel tekkinud viga, kus "vältuse" asemel on kirjutatud "takti".

Tempo ja taktimõõt

Enne veel kui saame hakata muusikapala Scratchis kirjutama, oleks vaja selgeks teha veel muusikapala tempo ja kiirus. Muusikapala tempo leiab muusikapala alguses olevast märgistusest järgnevalt:

Huvi korral vaata ka täpsemalt, kuidas noodijoonestikku lugeda: Kuidas noodijoonestikku lugeda?

Muusikapala "Mutionu pidu"

Scratchis saab ise muusikapala heli luua. Proovime näiteks Scratchis luua katkendi muusikapalast „Mutionu pidu“ (Kuula „Mutionu_pidu.wav“ ).

Tuletame meelde, et Scratchis tuleb seega enne loo esitamist panna paika kaks asja:

Tempo ehk kiirus, millega lugu mängitakse - selleks on antud juhul 100. Muusikainstrument, millega lugu mängitakse - selleks võib valida 1. instrumendi.

Seejärel tuleks ükshaaval lisada noodid. Igal noodil on kaks väärtust:

  1. noodikõrgus - näiteks esimesel noodil on see 67
  2. noodivältus - näiteks esimene noodil on see 1 löök (vältuse määrab taktimõõt)

Kuna vaatluse all olevat lõiku korratakse 2 korda, siis paneme laulu osa kaks korda kordusesse.

Tulemus oleks selline:

Samm-sammuline video muusikapala "Mutionu pidu" alguse loomisest Scratchis

https://www.youtube.com/watch?v=Orf9gOGOVVc

Ülesanne 1. "Mutionu pidu"

  • Lõpeta Scratchis muusikapala "Mutionu pidu"

Ülesanne 2: Uus muusikapala

Loo helifail omal valikul (nt: "Tule metsa", "Sepapoisid"või mõni teine lemmik.).

"Tule metsa" noodikiri:


Muusikapala "Tule metsa" noodikiri

"Sepapoisid" noodikiri:


Muusikapala "Sepapoisid" noodikiri

Eriti proffidele! Loo "Sepapoisid" kasutades kaanonit!

Kuula "Sepapoisid.wav".

  • Arvutiteaduse instituut
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond
  • Tartu Ülikool
Tehniliste probleemide või küsimuste korral kirjuta:

Kursuse sisu ja korralduslike küsimustega pöörduge kursuse korraldajate poole.
Õppematerjalide varalised autoriõigused kuuluvad Tartu Ülikoolile. Õppematerjalide kasutamine on lubatud autoriõiguse seaduses ettenähtud teose vaba kasutamise eesmärkidel ja tingimustel. Õppematerjalide kasutamisel on kasutaja kohustatud viitama õppematerjalide autorile.
Õppematerjalide kasutamine muudel eesmärkidel on lubatud ainult Tartu Ülikooli eelneval kirjalikul nõusolekul.
Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi kursuste läbiviimist toetavad järgmised programmid:
euroopa sotsiaalfondi logo