Arvutiteaduse instituut
  1. Esileht
  2. Programmeerimine lastele ja noortele
EN
Logi sisse

Programmeerimine lastele ja noortele

  • PEALEHT
  • TUNNIKAVAD
    • Python ja matemaatika
    • Scratch ja muusika
    • Scratch ja funktsioon
    • 3D Creationist
    • EV3 ja Python
    • 3D mudel ja Cura
  • HUVILAAGRID

Python ja märka matemaatikat

Pärast selle materjali läbimist:

  • oskad luua Pythoni programmi;
  • oskad kasutada forward, left,right ja teisi käske Pythonis mooduliga Turtle;
  • oskad Pythoni mooduliga Turtle joonistada erinevaid kujundeid ning muuta joone ning kujundite sisu värvi;
  • oskad Pythoni mooduliga Turtle lisada taustapilti ning joonestada pildil olevaid kujundeid.

Esimese programmi loomine

Esimese programmi loomiseks:

1. Käivita Thonny ja kirjuta esimene testprogramm.


Esimene Pythoni programmi näide

2. Käivita programm vajutades rohelist noorega nuppu või klaviatuuril F5.

3. Esmakordsel käivitamisel küsitakse, kuhu programm salvestada. Valige sobiv kaust, kirjutage failinimi ja vajutage Save.

NB! Failinimeks ei tohi olla turtle.

Veel käske

  • forward(100) – nool liigub 100 pikslit edasi
  • backward(100) – nool liigub 100 pikslit tagasi
  • right(90) – nool pöörab 90 kraadi paremale
  • left(90) – nool pöörab 90 kraadi vasakule
  • up() – nool enam ei joonista (pliiats tõstetakse üles)
  • down() – nool hakkab jälle joonistama (pliiats lastakse alla)
  • speed(1000) – muudab joonistamise kiiremaks
  • # – trelllide järel olevat koodi ei sooritata. Võib kasutada kommenteerimiseks.

Veel käske: https://docs.python.org/3/library/turtle.html

ÜLESANNE 1

Joonista:

1) Ruut

2) Kolmnurk

3) Kuusnurk

4) Maja

Värvide valimine ja taustapildi lisamine

Joone värvimine

Proovime  nüüd  teha  programmi  natukene  lõbusamaks­  lisame  värve. Pliiatsi  värvi  on  võimalik  muuta  nii:  color("värvinimi"). Näiteks  käsku  color("red") saaks  kasutada  punase  joone  tegemiseks  nii:

color("red")
forward(100)

Värve  saab  veel  selliselt:  color("#285078"),  kus  värvikoodi  saab  guugeldades  "color  codes".

Kujundi seest värvimine

Lisaks  on  võimalik  kujundeid  ka  seest  värvida.

Selleks, et ruut seest punaseks värvida, tuleks panna ruudu joonistamisel selle ette käsk begin_fill() ja pärast joonistamist käsk end_fill().

Taustapildi lisamine

Taustapilti on võimalik lisada käsuga: bgpic('university.png')

NB! Taustapilt peab olema png või gif formaadis ning asuma samas kaustas, kus on programmifail!

Lisame oma programmile alljärgneva taustapildi:


Allikas: wikipedia

Lõigu joonestamine pildile

Ja proovime sellelt leida geomeetrilisi objekte. Näiteks leiame lõigu sambalt nagu pildil.


Lõik sambal

Seda saab teha järgneva programmiga:

from turtle import *

bgpic('university.png')

color("red")
pensize(2)

up()
forward(7)
left(90)
forward(30)
right(178)
down()

forward(130)

Järgnev video näitab samm-sammult selle programmi teket:

https://www.youtube.com/watch?v=XkIulz0ALrs

Kolmnurga joonestamine pildile

Proovime nüüd leida pildilt ka kolmnurga:


Lõik ja kolmnurk sambal

Selle saab leida järgneva programmiga:

from turtle import *

bgpic('university.png')

color("red")
pensize(2)

#Lõik sambal
up()
forward(7)
left(90)
forward(30)
right(178)
down()

forward(120)


#kolmnurk
color("blue")
up()
left(178)
forward(175)
left(90)
forward(40)
right(90)

down()
begin_fill()
right(85)
forward(80)
right(60)
forward(80)
right(150)
forward(120)

end_fill()

ÜLESANNE 2

1) Pildista või leia ise üks pilt, kus on näha erinevaid geomeetrilisi kujundeid.

2) Lisa see pilt Pythoni moodulit turtle kasutades taustapildiks.

3) Leia piltilt vähemalt 3 erinevat geomeetrilist objekti või kujundit.

  • Arvutiteaduse instituut
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond
  • Tartu Ülikool
Tehniliste probleemide või küsimuste korral kirjuta:

Kursuse sisu ja korralduslike küsimustega pöörduge kursuse korraldajate poole.
Õppematerjalide varalised autoriõigused kuuluvad Tartu Ülikoolile. Õppematerjalide kasutamine on lubatud autoriõiguse seaduses ettenähtud teose vaba kasutamise eesmärkidel ja tingimustel. Õppematerjalide kasutamisel on kasutaja kohustatud viitama õppematerjalide autorile.
Õppematerjalide kasutamine muudel eesmärkidel on lubatud ainult Tartu Ülikooli eelneval kirjalikul nõusolekul.
Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi kursuste läbiviimist toetavad järgmised programmid:
euroopa sotsiaalfondi logo