Creative Commons 4.0 CC-BY litsents
Informaatika II kooliastme digiõpiku õppeteema Digihügieen
Digiohutuse õppematerjalide kogumik on mõeldud II kooliastme õpetajatele ja õpilastele digihügieeni teemade õpetamiseks ja õppimiseks. Eesmärgiks on tutvuda interneti ja erinevate tarkvarade kasutamise võimalustega ning ohutu suhtlemisega digivahendeid kasutades.
Digihügieeni õppeteema on jaotatud neljaks osaks:
- I OSA. Digitehnika ja internet;
- II OSA. Suhtlemine internetis;
- III OSA. Digivahendite mõju;
- IV OSA. Projekt.
Kolm esimest osa sisaldavad 10 tunni materjale ja neljas osa on 5-tunnine projekt, mida sooritades korratakse esimeses kolmes osas omandatut.
Õppeteema on üles ehitatud põhimõttel, et õpetaja saab valida oma klassile sobivad tunnid, materjalid ja tegevused vastavalt vajadustele: digihügieeni teemat ei pea läbima tervikmaterjalina ja õpikus esitatud tundide järjekorras, vaid õpetaja võib ise otsustada, millised teemad ja millises järjestuses neid õpetab.
Digiohutuse õppematerjalide kogumik on mõeldud kasutamiseks tunnis. Selles sisalduvate esitluste ja videote põhjal saab õpilane ülevaate käsitletavast teemast ning neile järgnevad praktilised ülesanded, mida võib õpilane sooritada nii individuaalselt kui rühmatööna. Õpilased saavad tagasisidet enesekontrolliülesannete kaudu ja õpetajalt töö käigus. Iga tunni lõpus on ette nähtud ühine kokkuvõte, mille ajal on õpilastel võimalus esitleda sooritatud ülesannet.
Ennekõike on kogumik mõeldud õpetajale abimaterjaliks digihügieeni teemade käsitlemisel. Lisaks õppematerjalide kogumikule on koostatud tunnikavad, viited lisamaterjalidele ning soovitused tunni ettevalmistamiseks ja läbiviimiseks. Tunnikavades on ära toodud loetelu vahenditest, veebikeskkondadest, tarkvaradest ja meetodid antud teema läbiviimiseks. Oluline on see, mida ja milleks õpitakse. Vahendi ja metoodika valik sõltub kooli võimalustest ja õpilaste vanusest.
Kui õpetajatel on endal häid mõtteid antud teemaga sobivate uute vahendite, programmide, rakenduste osas või märgatakse midagi, mis enam ei tööta või on muutunud, siis andke sellest kindlasti teada.
Mõnusat katsetamist!
Digihügieeni õppematerjalide koostaja: Laine Aluoja
I OSA. Digitehnika ja internet
- 1. tund. Tarkvara, litsents ja piraatlus
- 2. tund. Pahavara
- 3. tund. Operatsioonisüsteemi turvalisus ja rakenduste privaatsusseaded
- 4. tund. Interneti olemus
- 5. tund. Ohud internetis
- 6. tund. Informatsiooni otsimine ja kriitiline hindamine
- 7. tund. Manipuleerimine
- 8. tund. Virtuaalne identiteet
- 9. tund. Veebilehitseja privaatsussätted
- 10. tund. Andmete turvaline sünkroniseerimine
II OSA. Suhtlemine internetis
- 11. tund. Suhtlemine internetis
- 12. tund. Phishing
- 13. tund. Suhtlus avalikus ja privaatses ruumis
- 14. tund. Küberkiusamine
- 15. tund. Netikett
- 16. tund. Sexting (sekstimine)
- 17. tund. Internetisläng
- 18. tund. Petukirjad
- 19. tund. Abi küsimine ja pakkumine võrgusuhtluses
- 20. tund. Kordamine
III OSA. Digivahendite mõju
- 21. tund. Digiseadmete väärkasutus, liigkasutus
- 22. tund. Digikäitumine ja turvaaudit
- 23. tund. Ergonoomika digiseadmete kasutamisel
- 24. tund. Tervisekaitse reeglid ja harjutused
- 25. tund. Kordamine
- 26. tund. Ühilduvusküsimuste lahendamine
- 27. tund. Veebikeskkondade kasutamise turvalisus
- 28. tund. Internetikeskkondade võimalike probleemide lahendamine
- 29. tund. Alternatiivsete programmide otsimine
- 30. tund. Kordamine
Õppeteema “Digihügieen”: õpitulemused II kooliastmes
Õpilane
- järgib veebilehele kommentaare lisades, veebifoorumi ja postiloendi vahendusel toimuvas arutelus osaledes nii tunnustatud suhtlusnorme kui ka selle keskkonna nõudeid
- selgitab ebaeetilise digisuhtluse võimalikke tagajärgi ning hindab kriitiliselt veebisuhtluse sisu ja turvalisust
- haldab ja kaitseb oma digitaalset identiteeti, sh kasutades mitmeastmelist või - faktorilist isikutuvastust ja paroolitaastemeetodeid, selgitab oma sotsiaalmeedia vms konto privaatsusseadete häälestamise vajadust
- kirjeldab küberkiusamise olemust, kuidas seda märgata ja vastavas olukorras käituda
- rakendab turvameetmeid oma arvuti ja nutiseadme kaitseks (nt viiruse- ja pahavaratõrje, jälitusrakendused jne)
- kirjeldab ja väldib digivahendi kasutamisest tekkida võivaid ohte tervisele (sõltuvus, liigese- ja rühivead, nägemise halvenemine), teeb vastavaid võimlemisharjutusi (silmadele, randmetele jne)
- tuvastab ja lahendab iseseisvalt lihtsamaid probleeme tõrkuvate digiseadmete või rakendustega.
Õppeteema “Digihügieen”: õppesisu II kooliastmes
Digitehnika. Litsentsid (ärivara, jaosvara, proovivara, vabavara, vaba tarkvara) ja nendega seotud väljakutsed meie seadmete heaolule (piraatlus, viirused, pahavara ja selle levimise eripärad). Viirusetõrje, tulemüür. Võõra mälupulga kontroll, faili kontrollimine (kas on viirusega). Programmide paigaldamine ja eemaldamine. Operatsioonisüsteemi ja programmide turvaline seadistamine. Teenuste turvalisus, nutirakenduste privaatsusseaded.
Internet. Veebisisu kriitiline hindamine, sotsiaalse manipuleerimise äratundmine algtasemel (mis on õige, mis on vale).
Infosüsteemid ja veebikeskkonnad. Mitmeastmeline või -faktoriline isikutuvastus. Mitme virtuaalse identiteedi haldamine, varikonto. Privaatsusseadete muutmine sotsiaalmeedia keskkonnas. Turvaastme tõstmine arvutis (privaatne režiim veebilehitsejates, ligipääsuandmete turvaline haldamine). Andmete turvaline sünkroniseerimine erinevate seadmete vahel.
Suhtlemine internetis. Turvaline e-posti manuste avamine. Phishing (veebikelmus). Suhtlus avalikus ja privaatses ruumis, infovoo filtreerimine. Küberkiusamine ja sellega toime tulemine. Netikett. Sexting. Internetisläng. Petukirjad. Abi küsimine ja pakkumine võrgusuhtluses tekkinud probleemide puhul.
Digivahendite mõju tervisele ja keskkonnale. Digiseadmete väärkasutus, sõltuvus. Oma digikäitumise analüüs, turvaaudit. Ergonoomika digiseadmete kasutamisel. Tervisekaitse reeglid ja harjutused.
Probleemilahendus. Ühilduvusküsimuste lahendamine, internetikeskkondade võimalike probleemide lahendus, sh turvalisuse tõstmine ja vajalike programmide leidmine erinevatele operatsioonisüsteemidele ja litsentsiga (alternatiivsete programmide otsimine internetis).