LEGO EV3 juhtplokk
Ülevaade menüüst
Juhtploki nuppude ja nelja ekraanivaate abil saame kasutada juhtploki funktsioone. Saame teha lihtsamaid toiminguid, näiteks käivitada ja peatada programme või keerukamaid, nagu programmide sisestamine.
Sisselülitamine ja menüüs liikumine
Töötamine LEGO EV3 robotiga algab seadme sisselülitamisest. Selleks tuleb vajutada juhtploki keskmisele nupule. Esmalt süttib nuppude juures põlema punane valgus, mis muutub roheliseks, kui seade on kasutamiseks valmis.
Joonis 1. Sisse- ja väljalülitamise vaade.
Menüüs liikumisel kasutame kõiki juhtplokil olevaid nuppe. Keskmine nupp on valikut kinnitav nupp ehk "OK". Üles, alla, paremale ja vasakule liigume vastavas suundades asuvate nuppudega (Joonis 2). Ekraani all vasakul nurgas on tagasiliikumise nupp, mida saame kasutada ka juhtploki väljalülitamiseks. Tegevuse puudumisel lülitab juhtplokk end end ka ise pärast teatud ajavahemikku välja. Välajlülitamise aega saab määrata seadete vaates (Joonis 8).
Joonis 2. LEGO EV3 juhtploki nuppude selgitus.
"Kinnijooksnud" juhtploki taaskäivitamiseks tuleb korraga alla vajutada tagasiliikumise nupp, keskmine- ja vasakpoolne nupp. Kui ekraani valgustus kustub, siis vabastada tagasiliikumise nupp ning kui seejärel ilmub ekraanileb kiri Starting, siis vabastada ka ülejäänud nupud.
Sisselülitatud juhtploki menüü algseis on näha joonisel 3. Enne programmi käivitamist tuleks veenduda, et programmi tööks vajalikud sensorid ja/või mootorid on juhtplokiga õigesti ühendatud. Programmi käivitamiseks tuleb otsida menüüst üles soovitud programm ning see keskmisele nupule vajutusega käivitada. Olenevalt programmist kuvatakse väljund ekraanile ja sooritatakse programmile vastav tegevus. Programmi tööd saab katkestada vajutades tagasiliikumise nupule.
Joonis 3. Juhtploki esmane ekraanivaade.
Menüü ekraanivaated
LEGO EV3 juhtploki menüül on neli ekraanivaadet, mis võimaldavad meil:
- jälgida oma faile,
- luua ühendusi,
- programmeerida,
- seadistada jne.
1. Viimatised programmid (Run Recent)
Joonis 4. Viimatised programmid.
2. Failides liikumine (File Navigation)
Joonis 5. Failides liikumine.
Siin vaates on juurdepääs kõikidele failidele ning võimalus neid hallata, sealhulgas SD-kaardile salvestatud failid. Failid on korraldatud projektide järgi kaustadesse.
Joonis 6. Failides liikumine /avatud projekti kaust.
Näeme, millised failid selles projekti kaustas on. Lisaks programmile võivad siin olla ka kasutatavad heli- ja pildifailid.
3. Juhtploki rakendused (Brick Apps)
Joonis 7. Juhtploki rakendused.
Selles ekraanivaates on näha kõik 5 eelinstalleeritud rakendust, mida saab kohe kasutada. Siia saab lisada ka oma tehtud rakendusi.
Eelinstalleeritud rakendued on järgmised.
- Pordi vaade (Port view). Näitab, millistesse portidesse on ühendatud andurid ja mootorid. Juhtploki nuppude abil saame liikuda hõivatud pordile ja näha vastavast andurist või mootorist saadetud lugemeid.
- Mootori kontroll (Motor Control). Saame kontrollida roboti mootorite tööd. On kaks režiimi, mida saab vahetada keskmisele nupule vajutades. Üks, mis võimaldab kontrollida portidesse A ja D ühendatud mootorite tööd ja teine portidesse B ja C ühendatud mootorite tööd.
- Infrapuna kaugjuhtimine (IR control). Porti 4 peab olema ühendatud infrapunaandur. Kasutades infrapunamajakat puldina, saame juhtida roboti liikumist.
- Programmeerimine juhtplokis (Brick program). Graafiline programmeerimiskeskkond lihtsamate tööprogrammide koostamiseks.
- Juhtploki andmelogi (Brick datalog). See rakendus on Education versioonil. Võimaldab jälgida reaalajas andurite väljundeid ka graaafikuna. Näiteks saab vaadata, kui kaugel asub objekt sonarist või kui palju valgust peegeldub pinnalt jne. Menüüvalikust on võimalik valida kõikide ühendatud andurite vahel ning vaadata juhtploki ekraanilt reaalajalist informatsiooni.
4. Seaded (Settings)
Joonis 8. Seaded.
Siit saame näha ja reguleerida erinevaid juhtploki seadeid.
- Helitugevus (Volume). Saame reguleerida genereeritava heli tugevust.
- Puhkerežiim (Sleep). Siit saab määrata aega, millal juhtplokk läheb puhkeasendisse. Kui robot ei ole olnud määratud aja aktiivne, lülitub juhtplokk välja.
- Sinihammas (Bluethooth). Selles vaates saab sinihamba ühendust sisse ja välja lülitada, ühendada sinihamba kaudu juhtplokki teiste seadmetega ja määrata mõningaid privaatsuse seadeid.
- WiFi ühenduse seadete määramine.
- Juhtploki nimi (Brick name). Saame anda oma juhtplokile nime.
- Juhtploki info (Brick info). Saame näha juhtploki tehnilisi andmeid, nt kui palju on vaba mälu jne.
Kasutatud materjal
1.LEGO Mindstorms EV3 algõpe
2.LEGO EV3 Mindstorms kasutusjuhend
3. LEGO Mindstorm EV3 programmi abimaterjal