Materjalid koostas ja kursuse viib läbi
Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi programmeerimise õpetamise töörühm
< eelmine | 3. nädala sisukord | järgmine > |
3.6 Kolmanda nädala kontrollülesanded 3.1, 3.2, 3.3
Kolmandal nädalal tuleb esitada nelja kohustusliku ülesande lahendused. Neljanda ülesande puhul on võimalik valida lahendamiseks vähemalt üks järgmistest ülesannetest, kas 3.4a, 3.4b või 3.4c (võib ka kaks või kolm lahendada). Lahendused tuleb esitada Moodle'is, kus need kontrollitakse automaatselt. Moodle'is on ka nädalalõputest 10 küsimusega, millest tuleb vähemalt 9 õigesti vastata.
Mantra on silp, sõna, lause või heli, mida kasutatakse paljudes idamaistes religioonides mediteerimisel. Mantrat korratakse nii kaua kui vajalikuks peetakse.
Koostada programm, mis
- küsib kasutajalt lause, mida ta soovib mantrana kasutada,
- küsib kasutajalt, mitu korda ta soovib mantrat korrata,
- väljastab sama arv kordi ekraanile kasutaja sisestatud mantra.
NB! Kasutaja käest peab kindlasti küsima kaks korda.
Näited programmi tööst:
>>> %Run lahendus.py
Sisestage mantra: om mani padme hum
Sisestage mitu korda soovite mantrat korrata: 3
om mani padme hum
om mani padme hum
om mani padme hum
>>> %Run lahendus.py
Sisestage mantra: Programmeerin!
Sisestage mitu korda soovite mantrat korrata: 1
Programmeerin!
Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt
. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.
Kontrollülesanne 3.2. Lillede arv
On traditsioon, et rõõmsatel puhkudel kingitakse paaritu arv lilli. Lillepoel on sünnipäev ja pood otsustas klientidele kinkida lilli nii, et päeva esimene ostja saab ühe lille, teine ei saa ühtegi, kolmas ostja saab kolm lille, neljas ei saa midagi, viies ostja saab viis lille jne.
Koostada programm, mis
- küsib kasutajalt klientide arvu (mittenegatiivne täisarv);
- arvutab while-tsükli abil lillede koguarvu, mida pood kingib;
- väljastab saadud lillede arvu ekraanile.
Vihje: lillede koguarvust võib mõelda kui summast, milles liidetavad on paaritud arvud alates 1 kuni esimese paaritu arvuni, mis pole suurem kui klientide arv.
Näiteks, kui kasutaja sisestas 7, siis paaritute arvude summa on 16, sest 1 + 3 + 5 + 7 = 16. Kui kasutaja sisestas 8, siis on summaks samuti 16, sest 1 + 3 + 5 + 7 = 16.
Näited programmi tööst:
>>> %Run lahendus.py
Sisestage ostjate arv: 7
Lillede koguarv on 16.
>>> %Run lahendus.py
Sisestage ostjate arv: 8
Lillede koguarv on 16.
Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt
. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.
Kontrollülesanne 3.3. Täringumäng
Erinevate täringumängude jaoks on vajalik erinev arv täringuid. Näiteks Yahtzee (Yatzy) jaoks on vaja 5 täringut, Crapsi jaoks aga 2 täringut.
Koostada programm, mis
- küsib kasutajalt vajalike täringute arvu;
- viskab vastava arvu täringuid (genereerib vastava arvu suvalisi arve, mis jäävad 1 ja 6 vahele);
- väljastab iga arvu eraldi reale.
Vihje: kui kasutada tsüklit, mis teeb kasutaja sisestatud arvu samme, siis igal sammul tuleb genereerida üks juhuslik arv ja see väljastada.
Näited programmi tööst:
>>> %Run lahendus.py
Täringute arv: 5
1
4
2
1
5
>>> %Run lahendus.py
Täringute arv: 2
4
1
Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt
. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.
< eelmine | 3. nädala sisukord | järgmine > |