Materjalid koostas ja kursuse viib läbi
Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi programmeerimise õpetamise töörühm
< eelmine | 3. OSA sisukord | järgmine > |
3.4 Kontrollülesanne III
HE JA SHE
Soolise võrdõiguslikkusega seonduvad mitmed probleemid nii Eestis kui mujal. Siiski vähemalt on eesti keel selles mõttes võrdõiguslik, et sõna “tema” kasutamine on sooneutraalne. Näiteks inglise keeles on sõna "tema" erinevate sugude puhul erinev. Mehe puhul sõnaks he ja naise puhul she.
Eesti isikukoodis näitab sugu esimene number. Kui see on 1, 3 või 5, siis on tegemist mehega. Kui aga 2, 4 või 6, siis on tegemist naisega.
Koostage programm, mis küsib kasutajalt isikukoodi ja väljastab ekraanile selle alusel vastavalt "He" või "She".
Mõned vihjed, mis võivad olla abiks
- Pythonis saab sõnest konkreetseid sümboleid kätte, kui nurksulgudes sümboli järjekorranumber anda. Pythonis algab aga loendamine nullist. Näiteks muutuja
isikukood
, mille väärtuseks sõne"48007140350"
, saame tavamõttes esimese sümboli nii:isikukood[0]
, mis annab sümboli"4"
. - Ülesannet saab lahendada mitmel erineval moel. Abiks võib olla teadmine, et tingimus võib koosneda mitmest erinevast osast. Näiteks
if täht == "a" or täht == "b" or täht == "c":
Paneme tähele, et tingimusif täht == "a" or "b" or "c":
ei ole sama, mis eelmine. Selles tingimuses ei vaadata kas täht on "b" või "c", sest "b" ja "c" on selles tingimuses täiesti eraldi. Pythoni eripära on see, et sõne on tõeväärtuse mõttes alati tõene ja seepärast on selline tingimus alati täidetud. - Kasutaja sisestust saab küsida käsuga
input()
.
Näited programmi tööst:
Kontrollülesannete lahendused esitatakse Moodle'is.
Kui olete juba hulk aega proovinud ülesannet iseseisvalt lahendada ja see ikka ei õnnestu, siis võib-olla saate abi murelahendajalt
. Püütud on tüüpilisemaid probleemseid kohti selgitada ja anda vihjeid.
Omaette probleemiks on, kuidas üldse inglise keeles ja mitmetes teistes keeltes selline eraldamine lubatud on. Kas on siin tegevust Eesti soolise võrdõiguslikkuse ja võrdse kohtlemise voliniku kolleegidele erinevates maades?
< eelmine | 3. OSA sisukord | järgmine > |