Institute of Computer Science
  1. Main page
  2. Teeme ise arvutimänge
ET
Log in

Teeme ise arvutimänge

  • Esileht
  • I RAAMAT
  • II RAAMAT
    • Otsustamine
    • Tõeväärtused
    • Tingimuse kontroll
      • Mitme tingimuse kontroll 1
      • Mitme tingimuse kontroll 2
    • Tsükkel
      • FOR tsükkel
      • RANGE()
      • Tsüklimuutujad
      • Tsükkel sõnedega
      • AJAMÕÕTJA!
      • WHILE tsükkel
      • Lõpmatu tsükkel
      • Jäta tsükkel pooleli
    • Kommentaarid
    • Kuidas kavandada mängu?
    • Mida õppisid?
  • III RAAMAT
  • IV RAAMAT
  • V RAAMAT
  • VI RAAMAT

Tsükkel

AJAMÕÕTJA!

Aeg jälle mängudes tihti kasutusel olevate osade õppimiseks. Väga sageli tuleb mängudes midagi aja peale teha. Kuidas panna aga arvuti sekundeid lugema, seda me just selles peatükis vaatamegi.

Ajamõõtja võib tööle panna ka ilma nö visuaalse pooleta, kuid õppimise ajal, kuidas ma saan kindel olla, et minu programm ikka õigesti töötab, sellepärast kasutame järgmises koodis ka iga sekundi välja printimist. Jällegi, kirjuta järgmised read enda IDLE tekstiredaktorisse, salvesta ja pane käima.

Arvuti sekundeid lugema panemiseks tuleb Pythonis importida abimoodul time. Ning seejärel tekitada tsükkel, mis loendab range() funktsiooni abil numbreid 10-st 1-ni.

Mäletate, range() peatükis kirjutasime kõigepealt arvu, kust tahan loendust alustada ja teisena arvu, kus tahan lõpetada (NB! ühe võrra suuremana). Siin näites aga on lõpetamise arv väiksem kui alustamise oma. Seega peame panema ka kolmanda argumendi, mis ütleb, kuidas 10-st 0-ni liigutakse. Alla loendamise saavutame aga ainult negatiivse arvuga. Kuna soovin lugeda iga sekundit, siis selleks negatiivseks arvuks saab olla vaid -1.

Tsükli kehaks on kaks käsku. Iga tsükli tiiru korral, kirjutatakse tsüklimuutuja väärtus ekraanile ja oodatakse 1 sekund (time.sleep(1), seejärel saab tsüklimuutuja uue väärtuse, oodatake taas 1 sekund jne, kuni tsükli listi kõik elemendid on läbi käidud. Peale tsükli läbimist kirjutatakse "Aeg on läbi".

  • Institute of Computer Science
  • Faculty of Science and Technology
  • University of Tartu
In case of technical problems or questions write to:

Contact the course organizers with the organizational and course content questions.
The proprietary copyrights of educational materials belong to the University of Tartu. The use of educational materials is permitted for the purposes and under the conditions provided for in the copyright law for the free use of a work. When using educational materials, the user is obligated to give credit to the author of the educational materials.
The use of educational materials for other purposes is allowed only with the prior written consent of the University of Tartu.
Terms of use for the Courses environment