Arvutiteaduse instituut
  1. Esileht
  2. Teeme ise arvutimänge
EN
Logi sisse

Teeme ise arvutimänge

  • Esileht
  • I RAAMAT
  • II RAAMAT
    • Otsustamine
    • Tõeväärtused
    • Tingimuse kontroll
      • Mitme tingimuse kontroll 1
      • Mitme tingimuse kontroll 2
    • Tsükkel
      • FOR tsükkel
      • RANGE()
      • Tsüklimuutujad
      • Tsükkel sõnedega
      • AJAMÕÕTJA!
      • WHILE tsükkel
      • Lõpmatu tsükkel
      • Jäta tsükkel pooleli
    • Kommentaarid
    • Kuidas kavandada mängu?
    • Mida õppisid?
  • III RAAMAT
  • IV RAAMAT
  • V RAAMAT
  • VI RAAMAT

Tõeväärtused

Tõeväärtus on üks Pythoni olulisematest andmetüüpidest. Inglise keeles minetatakse seda boolean tüübiks. Erinevalt varem õpitud andmetüüpidest nagu sõned ja arvud, saab tõeväärtusel olla vaid 2 erinevat väärtust.

Need 2 väärtust on Pythoni keeles True ja False. Eesti keelde tõlgituna tõene ja väär.

Tegemist on andmetüübiga, millega saame näiteks kirjeldada mingi väite kehtivust. Tõeväärtuseid saab kasutada selleks, et oma programmis või mängus teha mingeid otsuseid.

Näiteks võiks Angry Birds'i mängu programmeerimisel tarvis olla muutujat nimega lind_lendab, mille väärtuseks on True vaid sel juhul, kui lind on lennus. Kasutada võib sellist muutujat näiteks selleks, et kui ta väärtuseks on True, siis näidata lendava linnu animatsiooni ja False puhul paigal istuvat lindu.

Siin ka väike video teema kokku võtmiseks. :)



Operaatorid

Võrdlustehted arvudega

Üks koht, kus Pythonis tõeväärtusega kohtume, on arvude võrdlus. Siin tabelis on operaatorid, mida me teadma peaks.

võrdlusoperaator koos näitegatähendus
arv1 == arv2Kas kaks muutujat on võrdsed?
arv1 > arv2Kas arv1 on suurem kui arv2?
arv1 < arv2Kas arv1 on väiksem kui arv2?
arv1 >= arv2Kas arv1 on suurem või võrdne arvuga 2?
arv1 <= arv2Kas arv1 on väiksem või võrdne arvuga 2?
arv1 != arv2Kas kaks muutujat on erinevad?
20 > arv > -5Kas arv jääb -5 ja 20 vahele?
-5 <= arv <= 20Kas arv jääb lõiku -5 kuni 20?

Mõned näited Thonny käsurealt:

>>> 4 == 4
True
>>> 4 == 3
False
>>> 3 > 6
False
>>> 3 < 6
True
>>> 20 > 15 > -6
True

Võrdlustehted sõnedega

Väga sarnaselt on võimalik võrrelda ka sõnesid.

Ettevaatlik tuleb olla tähestikulise võrdlusega. Võrrelda ei tohi suuri ja väikeseid tähti läbisegi! Kui tahta tähestikuliselt midagi võrrelda, siis teisendada kõik sõned kas suurteks või väikesteks tähtedeks.

Sõnede pikkuse võrdlemiseks peame õppima veel selgeks ühe uue funktsiooni. See on len funktsioon. Andes sellele parameetriks mingi sõne, tagastab see sõne pikkuse, mida saame juba võrrelda nagu tavalist arvu.

võrdlusoperaator koos näitegatähendus
sõne1 == sõne2Kas kaks sõne on võrdsed?
sõne1 > sõne2Kas sõne1 on tähestikus taga sõne2-st?
sõne1 < sõne2Kas sõne1 on tähestikus ees sõne2-st?
sõne1 >= sõne2Kas sõne1 on võrdne või tähestikus taga sõne2-st?
sõne1 <= sõne2Kas sõne1 on võrdne või tähestikus taga sõne2-st?
sõne1 != sõne2Kas kaks sõne on erinevad?
"z" > sõne > "a"Kas sõne jääb tähestikus sõne 1 ja sõne 2 vahele
"z" <= sõne <= aKas sõne jääb tähestikus sõne 1 ja sõne 2 vahele või on võrdne?

Mõned näited Thonny käsurealt

>>> "a" < "b" < "d"
True
>>> "a" < "b" < "a"
False
>>> "karu" == "siil"
False
>>> "karu" == "karu"
True
>>> "a" < "a"
False
>>> "a" < "b"
True
>>> "a" < "B" #Nii mitte võrrelda! Ainult sama "suurusega" tähti!
False
>>> len("karu")
4
>>> len("karu") < len("sipelgasiil")
True

Kas ma näen topelt?

Kas tõesti on võrduse kontrollimisel kasutatud kahte võrdusmärki? Jah, on küll. Selle pead endale väga täpselt selgeks tegema, et kui on vaja kontrollida kahe muutuja või arvu võrdsust, siis tehakse seda topeltvõrdusmärgiga (==). Miks? Sest ühekordset võrdusmärki kasutatakse muutujatele andmete omistamisel. Muutujale väärtuse andmine ja võrduse kontroll on sellisele rauast kastile nagu arvuti kategooriliselt erinevad asjad, seepärast tuleb kasutada ka erinevaid märke.

= ja == segamini ajamine on programmeerijate (ka juba kogenud) üks kõige tavalisemaid vigu. Väga paljud programmeerimiskeeled kasutavad samasugust sümboolikat ja väga paljud programmeerijad kasutavad vale märki vales kohas. Ole siis hoiatatud!

  • Arvutiteaduse instituut
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond
  • Tartu Ülikool
Tehniliste probleemide või küsimuste korral kirjuta:

Kursuse sisu ja korralduslike küsimustega pöörduge kursuse korraldajate poole.
Õppematerjalide varalised autoriõigused kuuluvad Tartu Ülikoolile. Õppematerjalide kasutamine on lubatud autoriõiguse seaduses ettenähtud teose vaba kasutamise eesmärkidel ja tingimustel. Õppematerjalide kasutamisel on kasutaja kohustatud viitama õppematerjalide autorile.
Õppematerjalide kasutamine muudel eesmärkidel on lubatud ainult Tartu Ülikooli eelneval kirjalikul nõusolekul.
Courses’i keskkonna kasutustingimused