Institute of Computer Science
  1. Main page
  2. Teeme ise arvutimänge
ET
Log in

Teeme ise arvutimänge

  • Esileht
  • I RAAMAT
  • II RAAMAT
    • Otsustamine
    • Tõeväärtused
    • Tingimuse kontroll
      • Mitme tingimuse kontroll 1
      • Mitme tingimuse kontroll 2
    • Tsükkel
      • FOR tsükkel
      • RANGE()
      • Tsüklimuutujad
      • Tsükkel sõnedega
      • AJAMÕÕTJA!
      • WHILE tsükkel
      • Lõpmatu tsükkel
      • Jäta tsükkel pooleli
    • Kommentaarid
    • Kuidas kavandada mängu?
    • Mida õppisid?
  • III RAAMAT
  • IV RAAMAT
  • V RAAMAT
  • VI RAAMAT

Tsükkel

Tsüklimuutujad

Tsüklimuutujad on täpselt samasugused muutujad nagu kõik teisedki, need on abimehed, kes aitavad arvuti mällu teavet meelde jätta, ainult et antud juhul kasutatakse neid muutujaid tsüklite sees. Ja nagu muutujate peatükis oli juttu võib muutuja nimeks olla mistahes nimi, peaasi, et see vastaks Pythoni tingimustele. Kuid nii lihtsalt ma tegelikult ei pääse. Et kõik ausalt ära rääkida, siis pean siinkohal tunnistama, et tegelikult ma ei kasutanud tsüklite tutvustamisel eelmistel lehekülgedel üldlevinud muutujate nimesid. Nimelt on programmeerijatel tava, et tsüklimuutujatena kasutatakse üldjuhul tähti i, j, k jne. Miks nii?

Selline tava on välja kujunenud sellest, et algusaastatel, kui alles programmeerima hakati, olid arvutite ressursid väga piiratud ja iga täht oli nö arvel. Muutujate nimed olid võimalikult lühikesed. Arvuteid kasutati peaasjalikult matemaatiliste tehete tegemiseks. Matemaatilistes avaldistes nagu sa tead, kasutatakse palju tähti. Nii olidki tähestiku algustähed a, b, c, d, ... ja lõpu tähed x, y, z kasutuses avaldistes ja muutujateks jäid vaid tähestiku keskmised tähed. Samuti mängis siin suurt rolli asjaolu, et väga tihti olid tsüklimuutujate väärtused täisarvud ehk integers, nii et just i täht ja sealt edasi osutusid populaarseks.

Loomulikult võid sa tegelikult kasutada tsüklimuutujatena ka enda mõeldud nimesid, kuid austusest teiste vastu (vanade programmeerijate vastu), kui ka nende vastu, kes peaksid sinu koodi lugema ja sellest aru saama, siis soovitan sul kasutada ikkagi üldtunnustatud muutuja nimesid. See vähendab tunduvalt ajakulu koodi lugemisel.

Vastupidi aga, et sa kasutad üldtunnustatud tsüklimuutujaid tavamuutuja nimedes, ei ole lubatud. Selline kood näitab halba stiili!

Seega, meie korrutustabeli kood võiks tegelikult välja näha selline:

  • Institute of Computer Science
  • Faculty of Science and Technology
  • University of Tartu
In case of technical problems or questions write to:

Contact the course organizers with the organizational and course content questions.
The proprietary copyrights of educational materials belong to the University of Tartu. The use of educational materials is permitted for the purposes and under the conditions provided for in the copyright law for the free use of a work. When using educational materials, the user is obligated to give credit to the author of the educational materials.
The use of educational materials for other purposes is allowed only with the prior written consent of the University of Tartu.
Terms of use for the Courses environment