Creative Commons 4.0 CC-BY litsents
Informaatika I kooliastme digiõpiku õppeteema Digikunst
See õppeteema on mõeldud I kooliastme õpetajatele ja õpilastele, et nad saaksid erinevaid digikunsti teemasid tehnoloogiat kasutades ning muude ainete teemadega lõimides, läbi viia. Eesmärgiks on tutvuda erinevate digimeediumite loomise võimalustega, omandada lihtsamad töötlemise võtted, saada uusi oskusi ja kogemusi läbi praktiliste tegevuste.
Õppeteema on mõeldud tunnis kasutamiseks. Selles sisalduvad sissejuhatavad tekstid ja juhendid, mille abil õpilane saab õpitava teema ja vahenditega tutvuda ning sellele järgnevad iseseisva töö ülesanded, millega õpitu kohe ka praktikasse rakendada. Õppeteema annab õpilastele võimaluse suures osas iseseisvalt toimetada. Samas I kooliastmes õpilased materjali iseseisvalt ei läbi, õpetaja juhib protsessi, suunab ja toetab.
Õppeteema on ülesehitatud põhimõttel samm-sammult lihtsamast keerulisemaks. Samas ei pea seda läbima tund-tunnilt, vaid võib valida oma klassile sobivad tunnid, materjalid ja tegevused. Ka saab õpetaja ülesannete juures raskusastet vastavalt oma õpilaste vanusele ja eelnevatele teadmistele-oskustele kohandada.
Materjal annab võimaluse tegutseda üksi ja teha ka koostööd väiksemates ja suuremates gruppides. Õpilased saavad tagasisidet enesekontrolliülesannete kaudu ja õpetajalt töö käigus. Iga tunni lõpus on ette nähtud ka ühine kokkuvõte, mille käigus arutatakse, mida õpiti, kuidas töö õnnestus, kus ning kuidas seda veel kasutada saab.
Õpetajatele on lisaks abimaterjal, mis sisaldab tunnikavasid, viiteid lisamaterjalidele ning soovitusi, mille abil tunde läbi viia. Ka leiab sealt alternatiivseid võimalusi antud teema läbiviimiseks: nt joonistamisrakendused erinevatele tahvelarvutitele, programmid arvutis või veebis joonistamiseks. Oluline on see, mida ja milleks õpitakse; vahendi valik sõltub kooli võimalustest.
Kuna tehnoloogia valdkonnas on muutused kiired, siis on igasugune tagasiside oodatud. Kui õpetajatel on endal häid mõtteid uute antud teemaga sobivate vahendite, programmide, rakenduste osas või märgatakse midagi, mis enam ei tööta või on muutunud, siis andke sellest kindlasti teada.
Mõnusat katsetamist!
Õpiku koostaja: Kristi Rahn
Digikunsti õppeteema koosneb järgnevatest osadest:
I OSA. Joonistamine arvutis
- 1. tund. TUX Paint. Joonistamine
- 2. tund. TUX Paint. Illustratsioon
- 3. tund. Pilt muusikapalast
- 4. tund. Muinasjutuline pilt
- 5. tund. Ühisjoonistamine
- 6. tund. Portree joonistamine
- 7. tund. Koomiksi tegemine
- 8. tund. Logo loomine
- 9. tund. Virtuaalnäitus I
- 10. tund. Virtuaalnäitus II
II OSA. Pildi- ja videotöötlus
- 11. tund. Pildi otsimine ja tööle lisamine
- 12. tund. Sünnipäevakutse loomine
- 13. tund. Pilditöötlus veebis, jõulukaart
- 14.-15. tund. Pildistamine
- 16. tund. Kollaaž
- 17. tund. Fotolugu
- 18.-19. tund. Video
- 20.-21. tund. Videokollaaž
III OSA. Animatsioon, heli, 3D
- 22. tund. Animatsioon
- 23.-25. tund. Animatsioon rühmatööna
- 26. tund. Heli salvestamine
- 27. tund. Rääkivad pildid
- 28. tund. 3D kunst
- 29.-30. tund. 3D kunsti projekt
Õppeteema “Digikunst”: õpitulemused I kooliastmes
Õpilane
- otsib internetist eritüübilist (nt pilt, video, animatsioon jt) digikunsti ja viitab selle allikale
- loob digitaalselt joonistuse ja prindib selle vastavalt eesmärgile sobivate seadetega (värviline/mustvalge, ühe/kahepoolne jne)
- digikunsti loomisel lähtub korrektse käitumise põhimõtetest
- valib fotokaamera seaded vastavalt pildistamise oludele ning pildistab ja kopeerib foto seadmest arvutisse, avab selle sobiva rakendusega
- jälgib ja kasutab teadlikult lihtsamaid pildipinna organiseerimise võtteid
- salvestab heli ja kopeerib selle seadmest arvutisse ning avab selle sobiva rakendusega
- salvestab video ja kopeerib selle seadmest arvutisse ning avab selle sobiva rakendusega
- kombineerib lihtsate võtetega pildi, heli ja video
- modelleerib 3D kujutisi arvutis.
Õppeteema “Digikunst”: õppesisu I kooliastmes
Joonistamine. Pintsli, kustutuskummi ja värvipoti vahendite kasutamine. Paberjoonistuse skaneerimine. Digitaalne värvimine.
Pildistamine. Pildistamise režiimid (auto, portree, liikumine, öövõte). Kompositsioon (kuldlõige, kolmandike reegel, raamimine). Foto eksportimine/importimine kaamerast/nutiseadmest arvutisse, arvutis avamine. Levinud faililaiendid.
Printimine. Resolutsioon, printeri seaded (mustvalge/värviline, kahele poole trükkimine)
Heli. Heli salvestamine. Heli liigutamine seadmest arvutisse. Arvutis avamine. Levinud faililaiendid.
Video. Video filmimine. Video liigutamine seadmest arvutisse. Arvutis avamine. Levinud faililaiendid.
Montaaž. Pildi, heli ja video kombineerimine algtasemel. Animatsioon.*
3D modelleerimine 3D objektide modelleerimine arvutis.*
Autoriõigus ja ohutus. Eetika digikunstis. Teiste autorite teoste otsimine ja kasutamine (sh taaskasutus ja viitamine). Digikunsti ohutu jagamine*. Seadmete (fotoaparaadi, nutiseadme, mikrofoni, kõlari, kõrvaklappide, videokaamera) ohutu ning eesmärgipärane kasutamine*.
* Tärniga tähistatud mõisted ja teemad on edasijõudnutele