Institute of Computer Science
  1. Main page
  2. Python koolis
ET
Log in

Python koolis

  • Sissejuhatus
  • Teemad

1. Paigaldamine
2. Kommentaarid
3. Muutujad
4. Andmetüübid
5. Sõned
6. Operaatorid
7. Sisend ja väljund
8. Tingimus
9. Tsükkel
10. Algoritm ja plokkskeem
11. Järjend
12. Sõnastik
13. Funktsioon
14. Failioperatsioonid
15. Moodulid
16. Objektid

  • PyGame
  • ÜLESANDED

1. Paigaldamine

Programmeerimiseks vajalikud vahendid on olemas veebilehel http://python.org/download/. Valida on erinevate versioonide vahel, käesolev kursus on üles ehitatud Pythoni 3. versioonile, seega peaks valima mõne variandi nendest.

Kursuse alguses pole tähtis, kas valitakse uuem või vanem alaversioon (Python 3.1, Python 3.2, Python 3.3 vms), samuti võime kasutada nii 32- kui 64-bitist versiooni (vt. http://www.python.org/download/releases/). Ettevaatavalt tuleks aga arvestada, et graafilisi kasutajaliideseid hakkame hiljem looma mooduliga Pygame ning see moodul on olemas vaid 32-bitisele Pythonile ning valitud versioonidele (vt. http://www.pygame.org/download.shtml). Seega võiksime kohe alguses valida sellise Pythoni, mille jaoks on Pygame olemas, näiteks Python 3.2 (32-bitine, http://www.python.org/download/releases/3.2.5/), millele sobib Pygame 1.9.2.

Kui programmi paigaldamine oli edukas, leiame programmide hulgast kausta Python ja selle alt rea IDLE (Python GUI). See ongi meie kursuse põhiline töövahend. Testimiseks trükime käsuviiba järele teksti print("Tere, maailm") ning vajutame sisestusklahvile.

>>> print("Tere, maailm")
Tere, maailm

Pärast käsurea või IDLE käivitamist saame kohe hakata Pythonit kasutama: trükime vajaliku käsu ja vajutame sisestusklahvile.

>>> print(2+3)
5
>>> print(2*3)
6
>>> print("tere" * 3)
tereteretere

Kui käsud on süntaksi mõttes korrektsed, need täidetakse, vastasel korral antakse punases kirjas veateade (järgnevas näites on jäetud lisamata jutumärgid).

>>> print(Tere)
Traceback (most recent call last):
  File "<pyshell#2>", line 1, in <module>
    print(Tere)
NameError: name 'Tere' is not defined

Selline otsesuhtlus on võimalik, kuid reeglina salvestatakse programmikood siiski eraldi failina, sest nii on võimalik seda ka tulevikus kasutada. Failide loomiseks sobib suvaline lihtne tekstiredaktor (näiteks Notepad või mõni selle analoog), kuid seda võib teha ka Pythoni enda IDLEga: valime File – New Window (Ctrl + N), trükime vajaliku teksti ja salvestame selle (Ctrl + S, faililaiendiks .py). Programmi saab käivitada Run – Run Module või klahviga F5 (kasulik meelde jätta, sest seda on väga sageli vaja teha). Sobivaid tekstiredaktoreid on palju ning kui IDLE mingil põhjusel ei rahulda, tuleks valida mõni teine, kuid kindlasti selline, mis aitaks koodist paremat ülevaadet saada: eristaks erinevaid koodi osasid värvidega vms.

Kui arvuti on õigesti seadistatud, siis käivituvad py-laiendiga failid sarnaselt teiste programmidega topeltklõpsu abil, niisiis pole tingimata vaja alati neid IDLE'i abil tööle panna.

Pygame on, nagu öeldud, eraldi lisandmoodul. Soovides kontrollida, kas PyGame ikka pärast installeerimist töötab, katsetage sellist programmi (kopeerige kood ja salvestage failina, failinimeks ärge pange pygame.py) (pygame_test.py).

import pygame, sys
pygame.init()
ekraan = pygame.display.set_mode([800, 600])
pygame.display.set_caption("Pealkiri")
ekraan.fill([255, 255, 255])
teksti_font = pygame.font.Font(None, 50)
tekst_pildina = teksti_font.render("Tubli, PyGame töötab!", 1, [204, 0, 0])
ekraan.blit(tekst_pildina, [180, 300])
pygame.display.flip()
running = True    #muutuja väärtustamine
while running:    #Tsükli käivitamine kui muutuja on tõene
    for i in pygame.event.get():    #Kuulame programmi tööd
        if i.type == pygame.QUIT:   #Kui vajutame akna sulgemise nuppu
            running = False         #Muudame muutuja väärtuse vääraks
                                    #Tsüklist väljumine
pygame.quit()                       #Sulgeme programmi akna

Kui arvutisse on keelatud programmide installeerimine, siis võib tööd teha ka nn. portatiivse Pythoniga (portable python, http://portablepython.com/), kuid sellele pole samuti seni olemas hiljem kasutatavat Pygame'i moodulit.


http://docs.python.org/3/tutorial/introduction.html https://courses.cs.ut.ee/2015/progmaa/spring/Main/PARTIProgramm


Creative Commons litsentsiga Autorile viitamine + Mitteäriline eesmärk 3.0 Eesti (CC BY-NC 3.0 EE) - https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/ee/

  • Institute of Computer Science
  • Faculty of Science and Technology
  • University of Tartu
In case of technical problems or questions write to:

Contact the course organizers with the organizational and course content questions.
The proprietary copyrights of educational materials belong to the University of Tartu. The use of educational materials is permitted for the purposes and under the conditions provided for in the copyright law for the free use of a work. When using educational materials, the user is obligated to give credit to the author of the educational materials.
The use of educational materials for other purposes is allowed only with the prior written consent of the University of Tartu.
Terms of use for the Courses environment