1. Paigaldamine
Programmeerimiseks vajalikud vahendid on olemas veebilehel http://python.org/download/. Valida on erinevate versioonide vahel, käesolev kursus on üles ehitatud Pythoni 3. versioonile, seega peaks valima mõne variandi nendest.
Kursuse alguses pole tähtis, kas valitakse uuem või vanem alaversioon (Python 3.1, Python 3.2, Python 3.3 vms), samuti võime kasutada nii 32- kui 64-bitist versiooni (vt. http://www.python.org/download/releases/). Ettevaatavalt tuleks aga arvestada, et graafilisi kasutajaliideseid hakkame hiljem looma mooduliga Pygame ning see moodul on olemas vaid 32-bitisele Pythonile ning valitud versioonidele (vt. http://www.pygame.org/download.shtml). Seega võiksime kohe alguses valida sellise Pythoni, mille jaoks on Pygame olemas, näiteks Python 3.2 (32-bitine, http://www.python.org/download/releases/3.2.5/), millele sobib Pygame 1.9.2.
Kui programmi paigaldamine oli edukas, leiame programmide hulgast kausta Python ja selle alt rea IDLE (Python GUI). See ongi meie kursuse põhiline töövahend. Testimiseks trükime käsuviiba järele teksti print("Tere, maailm") ning vajutame sisestusklahvile.
>>> print("Tere, maailm") Tere, maailm
Pärast käsurea või IDLE käivitamist saame kohe hakata Pythonit kasutama: trükime vajaliku käsu ja vajutame sisestusklahvile.
>>> print(2+3) 5 >>> print(2*3) 6 >>> print("tere" * 3) tereteretere
Kui käsud on süntaksi mõttes korrektsed, need täidetakse, vastasel korral antakse punases kirjas veateade (järgnevas näites on jäetud lisamata jutumärgid).
>>> print(Tere) Traceback (most recent call last): File "<pyshell#2>", line 1, in <module> print(Tere) NameError: name 'Tere' is not defined
Selline otsesuhtlus on võimalik, kuid reeglina salvestatakse programmikood siiski eraldi failina, sest nii on võimalik seda ka tulevikus kasutada. Failide loomiseks sobib suvaline lihtne tekstiredaktor (näiteks Notepad või mõni selle analoog), kuid seda võib teha ka Pythoni enda IDLEga: valime File – New Window (Ctrl + N), trükime vajaliku teksti ja salvestame selle (Ctrl + S, faililaiendiks .py). Programmi saab käivitada Run – Run Module või klahviga F5 (kasulik meelde jätta, sest seda on väga sageli vaja teha). Sobivaid tekstiredaktoreid on palju ning kui IDLE mingil põhjusel ei rahulda, tuleks valida mõni teine, kuid kindlasti selline, mis aitaks koodist paremat ülevaadet saada: eristaks erinevaid koodi osasid värvidega vms.
Kui arvuti on õigesti seadistatud, siis käivituvad py-laiendiga failid sarnaselt teiste programmidega topeltklõpsu abil, niisiis pole tingimata vaja alati neid IDLE'i abil tööle panna.
Pygame on, nagu öeldud, eraldi lisandmoodul. Soovides kontrollida, kas PyGame ikka pärast installeerimist töötab, katsetage sellist programmi (kopeerige kood ja salvestage failina, failinimeks ärge pange pygame.py) (pygame_test.py).
import pygame, sys pygame.init() ekraan = pygame.display.set_mode([800, 600]) pygame.display.set_caption("Pealkiri") ekraan.fill([255, 255, 255]) teksti_font = pygame.font.Font(None, 50) tekst_pildina = teksti_font.render("Tubli, PyGame töötab!", 1, [204, 0, 0]) ekraan.blit(tekst_pildina, [180, 300]) pygame.display.flip() running = True #muutuja väärtustamine while running: #Tsükli käivitamine kui muutuja on tõene for i in pygame.event.get(): #Kuulame programmi tööd if i.type == pygame.QUIT: #Kui vajutame akna sulgemise nuppu running = False #Muudame muutuja väärtuse vääraks #Tsüklist väljumine pygame.quit() #Sulgeme programmi akna
Kui arvutisse on keelatud programmide installeerimine, siis võib tööd teha ka nn. portatiivse Pythoniga (portable python, http://portablepython.com/), kuid sellele pole samuti seni olemas hiljem kasutatavat Pygame'i moodulit.
http://docs.python.org/3/tutorial/introduction.html https://courses.cs.ut.ee/2015/progmaa/spring/Main/PARTIProgramm
Creative Commons litsentsiga Autorile viitamine + Mitteäriline eesmärk 3.0 Eesti (CC BY-NC 3.0 EE) - https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/ee/