Institute of Computer Science
  1. Main page
  2. Types of programming tasks
ET
Log in

Types of programming tasks

  • Avaleht
  • Tea ja mõista

Tuvasta
Kontrolli
Selgita

  • Rakenda ja analüüsi
  • Sünteesi ja hinda
  • Soovitused kontrolltööks
  • Kasutatud materjalid
  • Autorid

Selgita ja analüüsi

Kirjeldus: Analüüsi etteantud koodi, selgita programmi tööd.
Lahenduskeskkond: Lahendatakse arvutit jt abivahendeid kasutamata.

Ülesanded:
Näiteülesande nägemiseks/peitmiseks klikka tüübile.

  • Selgita oma sõnadega programmi üldist tööd/algoritmi
  • Selgita oma sõnadega programmi üldist tööd. Märkus: REL on rahvastiku ja eluruumide loendus
    rel2011 = ["luterlane", "õigeusklik", "baptist", "maausuline", "jehoovatunnistaja", "vanausuline",
             "katoliiklane", "taarausuline"]
    rel2000 = ["luterlane", "õigeusklik", "baptist", "vanausuline", "jehoovatunnistaja", "nelipühilane",
             "katoliiklane", "adventist"]
    
    erinevused = []
    
    for u1 in rel2011:
        if u1 not in rel2000:
            erinevused += [u1]
    
    for u0 in rel2000:
        if u0 not in rel2011:
            erinevused += [u0]
    
    print(erinevused)
  • (Mis ja) miks kuvatakse programmi käivitamisel käsureale ...?
  • Selgita, (mis ja) miks kuvatakse programmi käivitamisel käsureale.
    sõnad = ['käik', 'hind', 'a', 'ebe', 'sammas', 'kellu', 'isegi']
    
    samu = 0
    for sõna in sõnad:
        if len(sõna) > 1 and sõna[0] == sõna[-1]:
            samu += 1
    
    print(samu)
Selle ülesande võiks kokku panna Kontrolli ülesandega, kus on vaja leida programmi tulem. Õpilane võib küll olla koodist õigesti aru saanud, kuid kusagil on tulnud sisse väike näpuviga ning kahe tüübi ühildamisel ei karista me teda väikese vea eest.
  • Lisa koodi (nõutud kohtadele) kommenteerid.4
  • Kommenteeri koodi - miks on järgmine koodiosa või märgitud tingimuslause haru vajalik (ette on antud nõutud kohad, tingimuslauses esimene kommentaar eeldab antud haru kirjeldust).
    #Sõnad: https://www.emakeeleselts.ee/omakeel/2008_2/OK_2008-2_08.pdf, lk 61
    s6nad = ['väga', 'lühidalt', 'ja', 'kokkuvõtlikult', 'öeldes', 'oli', 'keeletalgute', 'puhul',  
             'tegemist', 'üritusega', 'kus', 'kõigil', 'keelehuvilistel', 'eelkõige', 'aga', 'koolilastel',
             'tuli', 'öelda', 'lauseid', 'mis', 'nende', 'arust', 'oleksid', 'eesti', 'keelele', 
             'iseloomulikud', 'ning', 'samas', 'eestlase', 'kõrvale', 'kaunid', 'kuulata']
    #
    s6nad.sort()
    
    samaAlgus = []
    
    for s6na in s6nad:
        if len(samaAlgus) == 0 or samaAlgus[0][0] == s6na[0]:
            #
            samaAlgus.append(s6na)
    
        elif samaAlgus[0][0] != s6na[0]:
            #
            print(samaAlgus)
            samaAlgus = []
    #
    if len(samaAlgus) != 0:
        print(samaAlgus)
Ülesanne võib seisneda ka selles, et õpilane peab ise koodi loogilisteks osadeks jaotama ja igale valitud osale selgitava kommentaari lisama.
  • Millal lõpetatakse tsükli sisu täitmine?3
  • Mis tingimustel lõpetatakse tsükli sisu täitmine?.
    objektid = ["ananass", "banaan", "daaliamugul", "füüsal", "hernes"]
    
    arvamus = input("Milline element ei sobi hulka?: ")
    i = 0
    while arvamus.lower() != "hernes":
        if arvamus not in objektid:
            print("\tObjektid on:", objektid)
        i += 1
        print("Arvatud on",i,"korda.")
        if i >= 10:
            break
        arvamus = input("Milline element ei sobi hulka?: ")
    
    print("Hulka ei sobi hernes.")
  • Hinda lahenduse (ajalist) keerukust.1
Kuna gümnaasiumi programmis ajalise keerukuse hindamist ei õpetata, ei ole selle kohta ka ühtki näidet.
  • Institute of Computer Science
  • Faculty of Science and Technology
  • University of Tartu
In case of technical problems or questions write to:

Contact the course organizers with the organizational and course content questions.
The proprietary copyrights of educational materials belong to the University of Tartu. The use of educational materials is permitted for the purposes and under the conditions provided for in the copyright law for the free use of a work. When using educational materials, the user is obligated to give credit to the author of the educational materials.
The use of educational materials for other purposes is allowed only with the prior written consent of the University of Tartu.
Terms of use for the Courses environment