Liikluses käitumine ScratchJR rakenduse abil
Õppeaine ja -valdkond: mina ja keskkond
Klass, vanuse- või haridusaste: alusharidus
Tunni kestvus: 30+15 min
Tunni teema (sh alateemad): Liikluses käitumine
Tase: Õpilased oskavad kasutada tahvelarvutit ja on eelnevalt tutvunud ScratchJR rakendusega
Autor: Taavi Duvin
Tunni eesmärgid: Õpilane oskab liikluses käituda.
Milliseid üld- ja ainepädevusi (sh läbivad teemad) toetatakse: Õpilane teab kuidas liikluses käituda (millal ja kuidas ületada teed, kuidas siseneda ja väljuda bussist jne). Oskab tahvelarvutil joonistada lihtsamaid pilte ning kujundada olemasolevaid endale sobilikeks.
'Õpitulemused õpilane teab eakohaseid liiklusreegleid
Mõisted: liiklus, ülekäigurada
Õpilaste eelteadmised ja -oskused: Õpilased peaksid eelnevalt õpetajaga arutlenud liikluses käitumisest ning teadma kuidas koostatakse ScratchJR programmi
Eelnevalt vajalikud tegevused õpetajale ja õpilasele: vajalik on igale õpilasele tahvelarvuti ScratchJR rakendusega, soovitatavalt grupi suurus mitte üle 8 inimese. Õpetajale on vajalik võimalus näidata oma tahvelarvuti ekraanipilti suuremalt (telekas, projektor vms). Õpetaja võiks olla eelnevalt koostanud tutvustamiseks näidisprogrammi.
Tunniks vajalikud materjalid, vahendid, tarkvara ja veebiaadressid:
- scratchJR tarkvara allalaadimine: https://www.scratchjr.org
- scratchJR tarkvara erinevate osade selgitused (inglise keeles): https://www.scratchjr.org/learn/interface
- Liiklusaabits: http://www.liikluskasvatus.ee/wp-content/uploads/2015/09/Maanteeamet-Liiklusaabits-2015-WEB.pdf
- Jänku Jussi liiklusmultikad: https://www.youtube.com/playlist?list=PLB6D837971D6F3A9D
Tunni käik:
- Õpetaja tuletab meelde kiirelt meelde eelnevalt räägitud liiklusohutuse tunni
~3 min
- Õpetaja jagab õpilastele tahvelarvutid ja tuletab meelde ScratchJR rakenduse
~3 min
- Õpetaja näitab tausta valimist ja räägib, mis erinevatel taustadel asuvad. Lisaks tuleb joonistada kooli ette ülekäiguraja ja kollase maja vastu (teisele poole teed) bussipeatus. Bussipeatus tuleks teha kodu taustal oleva puu kõrvale (vt lisa 1).
~8 min
- Õpetaja palub õpilastel koolimaja ja kodu taustale lisada uus objekt (koolimaja/kodu). Mõlemile tuleb lisada ka skript, mis vähendaks seda mängu alguses suuruseni 2
~2 min
- Õpetaja ütleb, mida on vaja muuta. Paljud tegevused on oma olemuselt sarnased ja õpetaja võiks esmalt ühe asja ise ette näidata ning teise lasta õpilastel teha. (täpsemad juhendid lisa 2)
~15 min
PDF kujul tunnikava on alla laetav siit: tunnikava_liiklus.pdf