Kodutööd ja reeglid
Kirjalik kodutöö
Iga teemadeploki kohta tulevad kodused ülesanded. Esimese kahe teemaploki kohta on nii kirjalikud ülesanded kui praktilised ülesanded. Kolmanda teemaploki kohta on ainult praktilised ülesanded. Osa praktilistest ülesannetest lahendatakse praktikumides, seega soovitame praktikumidest osa võtta.
Suur osa kodutööde küsimustest pärineb loengus käsitletust. Seega soovitame loengutes osaleda ning kaasa mõelda, vastasel korral kulub kodutööde lahendamiseks oluliselt rohkem aega. Kokku on võimalik kirjalikest ülesannetest ja praktilistest üleannetest koguda 35 punkti.
Lisaks on võimalik kirjutada arutlevas stiilis essee, mis annab kuni 10 punkti. Selleks, et oleks motivatsiooni loenguid kuulata ning nende sisu üle korrata on iga loengu kohta Moodle test. Loengute kohta käivad testid annavad kokku 20 punkti.
Õppejõud võib anda boonuspunkte tudengitele, kes on paistnud silma aktiivsusega, teadmiste tasemega või lisategevustega, mis on seotud infoturbe ainega. Boonuspunktide andmine ei kuulu vaidlustamisele.
Eksamile pääsemiseks on vaja kodustest töödest, esseest ja testidest koguda vähemalt 40 punkti. Plagiaadijuhtumite ennetamiseks palume teil tutvuda kohe semestri alguses viitamisreeglitega, mis asuvad selle sama lehe lõpus.
- 1. kodune töö (pole veel avaldatud)
- 2. kodune töö (pole veel avaldatud)
- 3. kodune töö (pole veel avaldatud)
Tulemused
Tulemuste tabel avalikustatakse pärast seda kui esimene kodutöö on hinnatud. Moodle testide punktid kantakse koondtabelisse käsitsi, kõige uuemat Moodle testide punktide summat näete Moodles.
Testid
Loengus räägitu kohta tulevad Moodle lühitestid, milles olevatele küsimustele peaksid loengus aktiivselt osalenud tudengid enamasti oskama vastata. Siiski soovitame enne testi tegemist loengumaterjalid üle lugeda, kuna küsimus võib pärineda ka aine kodulehel olevatest loengumaterjalidest. ning kogu loengumaterjalides olevat sisu ei pruugi me jõuda loengus ära katta.
Semestri jooksul on võimalik testidest koguda kuni 20 punkti. Testile saab vastata (enamasti) 13 päeva jooksul pärast loengu toimumist ning testile vastamiseks on aega 15 minutit. Testi sooritamise tähtaeg on määratud nii, et enne järgmist loengut peab olema eelmine test sooritatud. Juhul kui loengus ei olnud võimalik osaleda, siis tuleks aine kodulehel olevad loengumaterjalid iseseisvalt läbi töötada. Teste on võimalik järgi teha ainult väga mõjuva põhjuse korral (näiteks arstitõendi olemasolu korral). Unustamine ei ole mõjuv põhjus.
Teste saate lahendada Moodle keskkonnas.
Essee
Semestri jooksul peaks iga tudeng kirjutama ühe essee. Essee esitamine pole kohustuslik, kuid siis jääb tudeng kuni kümnest punktist ilma. Essee eesmärgiks on näidata, et tudeng suudab teema või probleemi üle arutleda. Oluline on aru saada, et tegu ei ole referaadiga. Kirjeldav stiil võib olla sobiv sissejuhatuses kui on vaja lugejale teemat tutvustada. Hea essee sisaldab viiteid, mis aitavad kirjutaja väiteid põhjendada. Samas ei saa esseeks lugeda kokku kopeeritud sisu isegi juhul kui kasutatud on tsiteerimist. NB! Kontrollime esitatud esseesid plagiaadituvastussüsteemi abil. LLM-e võib kasutada ainult info otsimiseks ja valminud teksti silumiseks (LLM kasutust tuleb kirjeldada kommentaariväljal!). LLM kasutamine teksti genereerimiseks on keelatud, seda loeme plagiaadiks ja tuvastamisel rakenduvad plagiaadijuhtumi sanktsioonid.
Tudengi väärtushinnangutel põhinevaid seisukohti ei hinnata, hinnatakse arutelu, loogikat, essee ülesehitust, sisu kvaliteeti, sisu relevantsust infoturbega ning stiili ja õigekeelt. Tingimustele vastava tulemuse eest on võimalik saada kuni kümme punkti. Väga hea arutleva essee eest võib õppejõud anda kuni 2.5 boonuspunkti. Boonuspunktid ei kuulu vaidlustamisele.
Juhul kui sobivat teemat allpool olevas nimekirjas ei leidu, siis võib tudeng ka ise teema valida / välja pakkuda, aga see peab seostuma infoturbes käsitletuga. Kahtluse korral tuleks teema õppejõuga kooskõlastada. Soovitame valida teema, mis on teie jaoks huvitav või mille kohta on teil rohkem teadmisi. Selleks, et kirjutada head arutlevat esseed on vaja valitud teema ja probleem enda jaoks arusaadavaks teha. Seega tuleks enne essee kirjutamist lugeda taustamaterjale, mistõttu ei tasu essee kirjutamist jätta viimasele hetkele.
On oluline tähele panna, et erinevate teemaplokkide jaoks on erinevad tähtajad. Näiteks kui tudeng tahab kirjutada esimesse teemadeplokki kuuluval teemal (privaatsus, anonüümsus, krüpteerimine, nutiseadmed), siis tuleb essee esitada esimese teemaploki tähtajaks. Pärast tähtaega pole enam võimalik vastavaid teemasid kasutada. Teise teemaploki üldteemaks on avaliku võtme infrastruktuur ja teenused. Kolmanda teemaploki moodustavad autentimine ja erinevad ründed.
Valige juba semestri alguses teema, mis teile huvi pakub, kuna sellest sõltub ka essee esitamise tähtaeg. Kindlasti lugege läbi esseele rakenduvad nõuded ja hindamisjuhend. On oluline, et essee sisu vastaks valitud pealkirjale ja probleemipüstitusele!
Esseede teemad:
- Esimene teemadeplokk (tähtaeg X. märts)
- Üksikisiku privaatsus vs rahvuslik julgeolek – tasakaalu leidmine
- Anonüümsuse hind - kas anonüümsus on saavutatav?
- Anonüümimine vs pseudonüümimine
- Privaatsuse tähendus erinevates kultuuriruumides
- Kas demokraatia saab toimida ilma privaatsuseta?
- Tor vahesõlme majutamine <lisa riigi nimi siia> – juriidilised aspektid
- <enda poolt välja pakutud teema>
- Teine teemadeplokk: (tähtaeg Y. aprill)
- E-hääletamine ja demokraatia
- E-hääletamise usaldusväärsus
- Kuidas otspunktkrüpteerimine mõjutab ühiskonda?
- Elektroonilise identiteedi mõju üksikisiku anonüümsusele
- Kas krüptoraha on ..?
- <enda poolt välja pakutud teema>
- Kolmas teemadeplokk (tähtaeg W. mai)
- Libauudiste ja eksiteabe mõjud infoturbe vaatepunktist
- Nullpäeva turvaauk – reaalne oht või sõnakõlks?
- Küberrünnakute ja kübersõja erinevus
- Millest tulenevad IoT turvaprobleemid?
- <enda poolt välja pakutud teema>
Nõuded esseele:
- 2 - 3 lehekülge sisu (A4, 1.5 reavahega, font 12) + viited (min 2lk sisu ja lisaks sellele viited).
- Tulemuseks peab olema arutlevas stiilis essee. Eesmärgiks on näidata oskust vastaval teemal arutleda (essee ei ole referaat!). Kirjeldavat sisu peaks olema minimaalselt, selle eesmärk on toetada arutelu (essee eesmärgiks ei ole loenguteemade ümberjutustamine). Strategies for Essay Writing.
- Tuleks järgida arutleva essee struktuuri (soovitused):
- sissejuhatus - lugeja tähelepanu köitmine, taustainfo, probleemipüstitus
- sisu - väited, arutelu, vastuargumendid (teise poole vaatenurk)
- kokkuvõte - miks teema käsitlus on oluline, jne.
- Sisu peab olema kuidagi seotud infoturbe kursusel käsitletavate teemadega ja valitud teemaplokiga.
- Mittetriviaalsed faktid ja kolmanda osapoole allikast pärinevad väited peavad olema viidatud. Loengus käsitletut ei pea viitama.
- Kopeeritud tekst peab olema esitatud tsiteerigu kujul (jutumärkides ja selgelt peab olema aru saada, et tegemist on teise autori poolt loodud tekstiga). See reegel kehtib igasuguse teksti kopeerimisele, kaasaarvatud loengumaterjalidele. Teksti kopeerimist tuleks võimaluse korral vältida ning tsiteerida tuleks vaid olulist mõtet.
- Kirjutada võib kas eesti või inglise keeles.
- Keelekasutus peab olema korrektne.
- Olulised mittetriviaalsed faktilised väited peaksid tuginema viidetele.
- Essee peab olema esitatud PDF failina.
Essee hindamine
Essede hindamiseks kasutame allpool loetletud reegleid. Minimaalne essee eest saadav punktisumma on null punkti.
- punktijaotus:
- teema, sisu relevantsus - 2p
- keel, stiil, struktuur - 2p
- probleemipüstitus ja arutelu - 6p
- automaatsed miinuspunktid:
- sisu ei vasta pealkirjale = tulemuseks 0p
- kopeeritud teksti ilma tsiteeringuta = vt. plagiaadi kohta käivaid reegleid, 0p, võivad rakenduda lisasanktsioonid
- tekst on genereeritud AI/LLM abil = vt. plagiaadi kohta käivaid reegleid, 0p, võivad rakenduda lisasanktsioonid
- esitatud on valeviide/AI poolt genereeritud viide, mis ei sisalda viidatud infot = -5p
- tegemist pole arutleva esseega = -5p
- iga oluline kirjaviga (komavigu pigem ei arvesta) = -0.2p
- oluline faktiväide on esitatud ilma viiteta = -0.5p
- sissejuhatus on puudu = -2p
- kokkuvõte on puudu = -2p
- essee on liiga lühike, ~1.5lk = -2.5p
- essee on liiga lühike, ~1lk = -5p
- essee on liiga lühike, vähem kui 1 lk sisu = tulemuseks 0p
- essee on liiga pikk, rohkem kui 3.5lk sisu = -2p
- essee on liiga pikk, rohkem kui 4lk sisu = -5p
- koosneb suures osas kolmandate isikute arutelust (tsiteeritud arutelu), endapoolne arutelu on puudulik = -5p
- koosneb tsiteeritud arutelust, endapoolne arutelu on täielikult puudu -10p
Lahenduse esitamise
Essee tuleb esitada järgneva vormi abil. Lahendus tuleb esitada PDF kujul.
Reeglid lahenduste esitamise kohta
Lahendused tuleb esitada tähtajaks oleva päeva keskööks, kokkuleppeliseks ajavööndiks on GMT+2. Tähtajaga samal päeval on erandkorras lubatud kuni 45 minutiline hilinemine, st. alates järgmise päeva 00:45-st võib rakenduda hilinemise koefitsient. Iga hilinenud päeva eest väheneb maksimaalne võimalik tulemus 10 protsendipunkti võrra.
- 1 päev hilinemist - maksimaalne tulemus on 90%
- 2 päeva hilinemist - maksimaalne tulemus on 80%
- 3 päeva hilinemist - maksimaalne tulemus on 70%
- jne.
Rohkem kui üheksapäevase (mõjuva põhjuse tõttu toimunud) hilinemise likvideerimine toimub kokkuleppel õppejõududega. Juhul kui te ei saa haiguse või mõne olulise sündmuse tõttu lahendust õigeaegselt esitada, siis tuleb sellest võimalikult vara emaili teel teada anda. Kui hilinemine on põhjendatud, siis saab kokkuleppel õppejõududega kas lisaaega, lisaülesandeid või asendusülesande. Kui info hilinemise kohta edastatakse õppejõududele tähtajaga samal päeval või pärast tähtaega, siis see ei lähe arvesse (va. arstitõendi olemasolu korral).
Reeglid viitamise, koostöö ning akadeemilise petturluse kohta
Võõra teksti lisamisel (kopeerimisel) enda lahendusse on vaja kasutada tsiteerimist, sest muidu loetakse vastus plagiaadiks. Tsiteerimist on vaja kasutada ka siis, kui lause kopeeritakse aine kodulehelt. Tsiteeritud tekst tuleb selgelt muust tekstist eraldada, näiteks jutumärkidega. Tsiteeritud teksti korral peab olema selgelt aru saada, et see on teise autori poolt koostatud tekst ja samuti peab olema selgelt välja toodud, kes on teksti autor.
Võõrast allikast pärinevate faktide, mõtete, ideede ja info kasutamisel tuleb kasutada viitamist (seda ei pea tegema kui tegu on üldteada infoga või infoga mida oleme käsitlenud infoturbe aines). Viitamise puudumisel võidakse kodutöö punktisummat vähendada või määrata tulemuseks 0 punkti. Kui selgub, et lahendus/viide on koostatud AI/LLM-i poolt ja AI/LLM-i kasututamist pole lahenduses kirjeldatud, siis on tegemist plagiaadijuhtumiga.
Viitamisreeglid: Viited peavad olema esitatud piisavalt täpselt, et lugeja saab allikat kontrollida ilma lisainfot otsimata. Õppejõul peab olema võimalik viidatud materjaliga tutvuda. Viidatud materjal peab olema kas avalik või kättesaadav TÜ raamatukogu kaudu.
- Veebilehele viitamise korral peab olema esitatud pealkiri ja täpne aadress/link, mis viitab vastavale veebilehele. Samuti peab kirjas olema veebilehe külastamise aeg. Kui veebileht sisaldab pikemat artiklit, millel on alapealkirjad, siis peaks viide sisaldama ka alapealkirja.
- Teadusartiklile viitamisel peab viites olema pealkiri, autorid, ilmumisaasta, veebiaadress/link ja olemasolu korral ka DOI. Viidatud teadusartikkel peab olema kas avalik või kättesaadav Tartu Ülikooli raamatukogu infosüsteemide kaudu. Kui viidatud teadusartikkel pole avalik ja see pole TÜ raamatukogu infosüsteemide kaudu kättesaadav, siis tuleb tudengil vajadusel tõendada (juhul kui õppejõul tekib kahtlus), et vastav info on teadusartiklis olemas (näidata õppejõule artiklit või ekraanitõmmist viidatud lehekülgedest). AI poolt genereeritud valeviite tuvastamisel rakenduvad sanktsioonid.
- Raamatu korral peab viide sisaldama autorite nimesid, raamatu pealkirja, trükkimise/publitseerimise aastat ja leheküljenumbrit, millel viidatud info asub. Juhul kui viitate isiklikus raamatus olevale infole ja raamatut pole TÜ raamatukogus, siis tuleb tudengil vajadusel tõendada (juhul kui õppejõul tekib kahtlus), et vastav info on raamatus olemas (näidata õppejõule raamatut / vastavat lehekülge). AI poolt genereeritud valeviite tuvastamisel rakenduvad sanktsioonid.
Varjatud kujul kellegi teise teksti esitamist loetakse plagiaadiks. Teise tudengi lahenduse esitamist loetakse plagiaadiks ja sellel juhul saavad mõlemad tudengid tulemuseks 0 punkti.
Teise õppeaine raames enda poolt koostatud lahenduste taasesitamiseks on vaja õppejõu poolset heakskiitu. Ilma õppejõu poolse kinnituseta taasesitatud lahendust võidakse käsitleda kui plagiaati.
Plagiaadijuhtumi korral lähtume (peatükk VII.9. Akadeemilise hea tava järgimine).
144. Õppeaines toimunud akadeemilise petturluse avastanud õppejõul on kohustus rikkumise puhul teha üliõpilasele hoiatus või raskema rikkumise korral teha komisjonile esildis juhtumi menetlemiseks. Üliõpilasel on õigus esitada viie tööpäeva jooksul seletuskiri ja taotleda juhtumi menetlemist komisjonis. Hoiatust ja üliõpilase seletuskirja on õigus näha akadeemilise petturluse juhtumitega tegeleva komisjoni liikmetel ja teistel asjassepuutuvatel ülikooli töötajatel. Hoiatused kustutatakse kahe aasta möödumisel. 147. Akadeemilise petturluse ja muu vääritu käitumise tuvastamisel teeb komisjon 147.1. õppejõule ettepaneku üliõpilase hoiatamiseks või 147.2. õppeprodekaanile ettepaneku üliõpilasele noomituse tegemiseks või 147.3. õppeprodekaanile ettepaneku teha õppeprorektorile esildis üliõpilase eksmatrikuleerimiseks. 149. Kui üliõpilane paneb toime akadeemilise petturluse ja saab noomituse või alustatakse eksmatrikuleerimist, märgitakse vastava õppeaine protokolli hinne F, arvestuse puhul „mittearvestatud“, ning sellisel juhul ei ole tal õigust sooritada selle õppeaine kordushindamist. Hoiatuse korral on õppejõul õigus hinnata õppeaine negatiivse hindega või alandada hinnet.
Kui mitu tudengit arutavad ülesannet koos, siis tuleb lahendusele lisada vastav märge koos osalenud tudengite nimedega. Kodutöö üle arutamine on lubatud, aga pärast arutelu peab iga tudeng kirjutama vastuse iseseisvalt (kaastudengi lahendust, lauseid või lauseosasid ei ole lubatud lugeda ega kopeerida).
Juhul kui tudengid on ülesannet koos arutanud, aga lahenduses puudub vastav märge, siis loetakse lahendus plagiaadiks ja mõlemad tudengid saavad tulemuseks 0 punkti. Juhul kui tudengid on teinud koostööd ja selle kohta töösse ka märke lisanud, aga lahendus on ilmselgelt teise tudengi pealt kopeeritud (st mitte iseseisvalt sõnastatud), on tulemuseks samuti 0 punkti. Sellistel juhtudel käitume vastavalt õppekorralduseeskirjale.
Samuti ei tohi tudeng näidata enda lahendust kaastudengile kui kaastudeng pole veel oma kodutöö viimast versiooni esitanud. Vastava reegli rikkumise tulemusena toimunud plagiaadijuhtumi korral karistatakse mõlemaid osapooli.