Kodutöö 7
Do-notatsioon ja Sisend-väljund
Selles praktikumis õpime kasutama sisendit-väljundit.
Konspekt (Sisend-Väljund)
Lisalugemine (vabatahtlik):
Type-Driven development with Idris peatükid:
- Chapter 1. Overview, alampeatükk:
- 1.3.2. Side-effecting programs
- Chapter 5. Interactive programs: input and output processing, sissejuhatus ja alampeatükid:
- 5.1. Interactive programming with IO
- 5.1.1. Evaluating and executing interactive programs
- 5.1.2. Actions and sequencing: the >>= operator
- 5.1.3. Syntactic sugar for sequencing with do notation
- 5.2. Interactive programs and control flow
- 5.2.1. Producing pure values in interactive definitions
- 5.1. Interactive programming with IO
Praktikumi ja kodutöö ülesanded
1. Protseduur t2ring
Kirjuta protseduur t2ring
, mis trükib konsooli juhusliku arvu ühest kuueni. Soovitatav on kasutada mooduli System.Random
funktsiooni randomRIO
mille tüüp on lihtsustatult Random a => (a, a) -> IO a
.
t2ring : IO () t2ring = ?rhs_t2ring
NB! Miskipärast on Idrises Random
defineeritud vaid Int32
täisarvutüübi jaoks. (vihje: the
)
REPLis do-notatsiooni kasutava funktsiooni jooksutamiseks kirjuta funktsiooni kutse ette :exec
2. Protseduur dialoog
Kirjuta protseduur dialoog
, mis küsib kasutajalt nime ja tervitab teda sellega.
dialoog : IO () dialoog = ?rhs_dialoog
3. Listi trükk
Kirjuta funktsioon, mis prindib talle argumendina antud arvude listi. Iga prinditav arv peab tulema eraldi reale. Näiteks:
> prindiArvud [1,66,99] 1 66 99
prindiArvud : List Int32 -> IO () prindiArvud xs = ?rhs_prindiArvud
4. Arvude sisetamine
Kirjuta protseduur, mis esmalt küsib kasutajalt arvu. Kui kasutaja sisestab mittearvu, tuleb veast teatada ning uuesti arvu küsida. Protseduur tagastab edukalt sisestatud arvu.
readMaybe : IO (Maybe Int32) readMaybe = do input <- getLine if all isDigit (unpack input) then pure (Just (cast input)) else pure Nothing loeArv : IO Int32 loeArv = ?rhs_loeArv
5. Kahe arvu summa
Kirjuta protseduur, mis küsib kasutajalt kaks arvu ning trükib nende summa.
summa2 : IO () summa2 = ?rhs_summa2
6. Arvude summa
Kirjuta protseduur, mis esmalt küsib arvu n, seejärel loeb n arvu ning lõpuks trükib viimati loetud n arvu summa. Proovige lahendada seda lihtrekursiooniga kui ka kasutades näiteks sequence
funktsiooni.
Lihtsustatult, võtab sequence : List (IO a) -> IO (List a)
listi arvutusi ja teeb need järjest ning tagastab listi tulemustega. Sarnaselt töötab ka traverse : (a -> IO b) -> List a -> IO (List b)
.
summaN1 : IO () summaN1 = ?rhs_summaN1 summaN2 : IO () summaN2 = ?rhs_summaN2
7. Arvu arvamise mäng
Implementeeri klassikaline mäng, mis valib juhusliku arvu nullist sajani ning kasutaja peab selle ära arvama. Kasutaja saab pakkuda arve ja programm ütleb, kas pakutud arv on suurem, võrdne või väiksem. Kui vastus on võrdne (s.t. pakutud arv on võrdne juhuslikult valitud arvuga) on mäng läbi ja trükitakse pakkumiste arv.
> :exec m2ng Arva ära täisarv vahemikus nullist sajani! Sisesta number: 50 Ei! Minu number on suurem Sisesta number: 62 Ei! Minu number on väiksem Sisesta number: 61 Ära arvasid! Oligi 61. Pakkusid 3 korda.
m2ng : IO () m2ng = ?rhs_m2ng
Tärnülesanded
m2ngR
Implementeeri arvu äraarvamise mängu pöördversioon, kus kasutaja valib mõttes (juhusliku) arvu ja programm püüab seda ära arvata. Programm peaks ära tundma sohitegemise, kui kasutaja on vastanud enesele vasturääkivalt.
m2ngR : IO () m2ngR = ?rhs_m2ngR
Kontrolltööks valmistumine
Näidiskontrolltöö siin