Rühmatöö
Rühmatöö koosneb erinevatest osadest, mis kõik tuleb sooritada samas rühmas. Ühes rühmas võib olla 2 liiget (erandjuhul ka kolm). Kes väga tahab tööd teha üksinda, see võib ka üksinda teha. Kõikide etappide tulemused peavad olema fikseeritud failis, mille link esitatakse 26. õppenädalal Moodle foorumisse. Projekti eesmärgiks on demonstreerida, et olete omandanud andmebaaside aine põhilised oskused ja mõisted.
Rühmatöö tuleb esitada igal rühmaliikmel individuaalselt Moodle keskkonda kirjutades online tekstina juurde, mida konkreetselt tema tegi selles projektis.
I etapp sooritada 26. õppenädalaks
I etapi õpijuhis:
- Valige valdkond, mille jaoks te koostate oma andmebaasi projekti. Valdkonna valimisel arvestage, et vähemalt üks meeskonna liige tunneb seda valdkonda hästi. Valdkond võib olla seotud teie hobidega (spordivõistluste korraldamine, laulukooride esinemiskavade koostamine, fotonäituste korraldamine, millegi kollektsioneerimine jne.), huvidega (arvutivõrkude ehitamine, tarkvara haldamine jne) või tööga (ajutise või alalisega). Palun ärge valige valdkonnaks loengute-praktikumide näidetes toodud andmebaaside valdkondi. Valdkonda valides arvestage ka, et kolmeliikmelise meeskonna puhul oleks võimalik sealt leida ca kümmekond tabelit/relatsiooni, kaheliikmelisel – 5-8, ja üksinda tehes 4-6 tabelit/relatsiooni, mis on ka omavahel seotud.
- Kirjeldage valdkonda ja selle mõisteid – teie valitud valdkond ei pruugi igale teie projekti lugejale olla tuntud.
- Milles on valitud valdkonna probleem? Milliseid kitsaskohti see andmebaas likvideerib?
- Kes on selle andmebaasi kasutajad? Kirjeldage kõiki olulisi kasutajagruppe ja millistele küsimustele need kasutajad andmebaasi abil vastuseid soovivad saada?
- Millised on ärireeglid ning nendest tulenevad seoste aarsused selle andmebaasi korral?
- Koostage olem-seose diagramm oma ülesande jaoks, kasutades mõnda veebipõhist vahendit (näiteks https://gitmind.com/er-diagram-tool.html) või joonistades ja pildistades. Olemitüüpide, atribuutide ja seoste nimed olgu tähenduslikud. Olem-seose diagrammiga koos esitage selgitus, kus kirjeldate olemitüüpe ja nende atribuute, näidates, millistele reaalsuses eksisteerivatele objektidele või nähtustele nad vastavad. Lisage diagramm tekstifaili pildina.
II etapp sooritada 32. õppenädalaks
- Teisendage oma olem-seose mudel relatsioonilisele kujule ja esitage see mõne graafilise vahendi abil. Näiteks https://www.dbdesigner.net/
- Pange mudel kirja ka relatsioonidena, loobudes kunstlikest võtmetest (id).
- Kontrollige, et kõik teie andmebaasi relatsioonid oleks vähemalt kolmandal normaalkujul. Selleks lisage iga relatsiooni juurde olulised funktsionaalsed sõltuvused ja põhjendage, miks relatsioon on 3. normaalkujus. Vajadusel tehke 3. normaalkujus mitteolevatele relatsioonidele dekompositsioon.
- Kui andmebaas on normaliseeritud võite olemitele millel on võtmeks tekstiline tunnus või mille võti koosneb mitmest tunnusest, lisada kunstliku võtme (id).
III etapp sooritada 35. õppenädalaks
- Kasutades graafilise mudeli koostamise vahendit, eksportige SQL-skript. Lisage saadud SQL-laused oma töö teksti. Tehke vajadusel käsitsi (teksti redaktori abil) parandused eksporditud Create lausetesse. Dokumenteerige parandused.
- Realiseerige saadud andmebaas andmebaasisüsteemis PostgreSQL. Kui olete ühes arvutis andmebaasi loonud, saate backup'i abil seda jagada oma rühmakaaslastele.
- Sisestage igasse relatsiooni 4-5 kirjet fiktiivsete andmetega.
- Formuleerige SQL’is 5 mõttekat päringut ja 2 tegevust oma andmebaasi kohta (näiteks andmete lisamine või muutmine). Tegevused vormistage protseduuridena. Lisage aruandesse nii süntaktiliselt korrektne päring, kui ka saadud vastus (tegevus ja tulemus). Ka siin pidage silmas selle ülesande põhieesmärki: demonstreerida oma teadmisi ja oskusi. Seega peaks need päringud kajastama teie SQL oskustaset. Vähemalt 3 päringut peavad hõlmama enam kui ühte relatsiooni. Kõigi päringute ja tegevuste kohta esitage:
- sõnaline sisuline lühikirjeldus;
- vastav protseduur või funktsioon SQL või protseduurilise SQL keeles (süntaktiliselt korrektsel kujul);
- päringutulemuse kuvapilt (kui andmebaasis on palju andmeid ja vastus on mahukas, siis esitage ainult osa tulemusest; aga nii, et oleks aru saada, et osa vastusest on välja jäetud)
Hindamine
Kokku on võimalik koguda rühmatööga 15 punkti, millele lisanduvad maksimaalselt 2 punkti oma mudeli seminaris aktiivse osaluse eest. Seega kokku on võimalik saada 17 punkti, eksamile pääsemise lävend on 9 punkti. Punktid oma mudeli eest (maksimaalselt 15 punkti) eest antakse rühmatöö III etapi esitamisel pärast 35. õppenädalat.
Punktide jagunemine (täpsem hindamismaatriks on Moodles):
- Valdkonna ja selle mõistete kirjeldus ning probleemi väljatoomine - 1 punkt
- Kasutajate ja nende vajaduste kirjeldamine - 1 punkt
- Ärireeglitest tulenevate seoste ja seoste aarsuse põhjendamine - 1 punkt
- Olem-seose diagrammi esitamine - 1 punkt
- 27. õppenädalal kolme teiste rühmade mudelite asjakohane kommenteerimine - 2 punkti
- Relatsioonilisele kujule teisendamine - 1 punkt
- Aktiivne osalus 30. õppenädala seminaris - 2 punkti
- Normaalkuju kontrollimine ja vajadusel kolmandale normaalkujule viimine - 1 punkti
- Oma mudelile vastava andmebaasi loomine - 1 punkt
- Päringulausete esitamine koos tulemuste kuvapiltidega - 4 punkti
- Tegevuste kohta protseduuride koostamine koos selgitustega - 2 punkti