Creative Commons 4.0 CC-BY litsents
Digiõpikud: Informaatika õppeteemad I ja II kooliastmele
Head digiõpikute kasutajad!
Mitmete inimeste koostöös on valminud kaks digiõpikut: I kooliastme digiõpik, mis seob õppeteemasid Digikunst, Digimeedia ja Digiohutus ning II kooliastme digiõpik Digimeedia, Programmeerimise ja Digihügieeni teemadega. Mõlemad digiõpikud põhinevad varasemalt väljatöötatud kontseptsiooni „Uued õppeteemad põhikooli informaatika ainekavas nüüdisaegsete IT-oskuste omandamise toetamiseks“ vastavate kooliastmete osadel.
Digiõpik loodi Euroopa Sotsiaalfondi meetme „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt“ raames ja finantseeritakse Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest. Programmi number on 2014-2020.1.03.15-0001.
Informaatika digiõpikud koosnevad alljärgnevatest õppeteemadest.
I kooliastme digiõpik
- DIGIKUNST (Koostaja Kristi Rahn) - digimeedia õppematerjalide kogumik I kooliastmele.
- KOOD (Koostaja Meeri Sild) - programmeerimise ja robootika õppematerjalide kogumik I kooliastmele.
- DIGITAALNE OHUTUS (Koostaja Kristi Saarpuu) - digiohutuse õppematerjalide kogumik I kooliastmele.
II kooliastme digiõpik
- DIGIMEEDIA (Koostaja Terttu Tammaru)- digimeedia õppematerjalide kogumik II kooliastmele.
- PROGRAMMEERIMINE (koostajad Tauno Palts ja Taavi Duvin) - programmeerimise ja robootika õppematerjalide kogumik II kooliastmele.
- DIGIHÜGIEEN (Koostaja Laine Aluoja) - digiohutuse õppematerjalide kogumik II kooliastmele.
Õpetajaraamat
Õpetajate toetamiseks on koostatud vastavad didaktiliste soovitustega ainekavad ja tunnikavad.
Kõik õppematerjalid on avalikult kättesaadavad Creative Commons 4.0 CC-BY litsentsi alusel.
Digiõpikud koostasid teie ja teie õpilaste jaoks tublid I ja II kooliastme õpetajad. Saame nendega tuttavaks.
I kooliastme digiõpiku koostajatest:
- Digikunsti materjalide koostaja Kristi Rahn töötab HITSAs Progetiigri programmijuhina, kuid varasemalt on töötanud klassiõpetajana Kristiine Lasteaed-Algkoolis ja Gustav Adolfi Gümnaasiumis, juhtinud Gustav Adolfi Koolituskeskust ning olnud Gustav Adolfi Gümnaasiumi algõpetuse õppetooli juhataja. Samuti on Kristi olnud tegev HITSA koolitaja ja õppematerjalide väljatöötajana.
- Koodi teema koostaja Meeri Sild töötab Lilleküla Gümnaasiumis õpetaja ja haridustehnoloogina olles ka HITSA koolitaja, õppematerjalide väljatöötaja, eTwinningu programmi mentor.
- Digiohutuse õppeteema koostaja Kristi Saarpuu on Tallinna Kesklinna Põhikoolis klassiõpetaja ja informaatikaõpetaja.
II kooliastme digiõpiku koostajatest:
- Digimeedia teema koostaja Terttu Tammaru on II kooliastmes õpetanud informaatikat alates 2014. aasta sügisest. Ta töötab Tartu Erakoolis matemaatika- ja informaatikaõpetajana ning digiõpiku koostamisega paneb ilusa punkti oma magistriõpingutele.
- Programmeerimise materjalide koostajad on Taavi Duvin ja Tauno Palts. Mõlemad on aktiivselt tegelenud programmeerimise ja robootika õpetamisega ning HITSA koolitajad programmeerimise ja robootika alal. Taavi töötab Tartu HuviTERAs robootika ja programmeerimise huviringide juhendajana. Tauno töötab Tartu Ülikoolis informaatika didaktika assistendina.
- Digihügieeni õppeteema koostas Laine Aluoja, kes töötab Türi Põhikoolis matemaatika-informaatikaõpetaja ja haridustehnoloogina. Lisaks on pikaaegne HITSA (alates Tiigrihüppe alguspäevadest) koolitaja ja õppematerjalide väljatöötaja ning eTwinningu programmi mentor.
Lisaks eelnimetatutele olid abiks töömaailmast koodi ja programmeerimise teemade retsenseerija Ahto Truu, digiohutuse ja digihügieeni teemade retsenseerija Kristjan Krips ning digikunsti ja digimeedia teemade retsenseerijad Sven Aller ning Lidia Feklistova. Kõiki teemasid retsenseeris Mari Tõnisson Hiie Koolist.
Digiõpikute tehnilise IT-toe ning haridustehnoloogina lõi kaasa Maria Gaiduk ning teda toetasid materjalide ülesseadmisega Merilin Säde ning Raige Ifrad. Õpiku planeerimisel ja valmimisel oli toeks Tartu Ülikooli informaatika didaktika spetsialist Eno Tõnisson.
Täname ka kõiki koole ja õpetajaid, kes olid kõhklemata valmis meie digiõpikuid piloteeririma oma õpilastega ning neile asjakohast ja põhjalikku tagasisidet andsid: Maidu Varik Kuressaare Gümnaasiumist, Mart Kimmel Pärnu Rääma Põhikoolist, Riin Saadjärv Puhja Koolist, Heli Järve Roosna-Alliku Põhikoolist, Rain Sirel Rakke Koolist, Margit Ojaots Koonga Koolist, Aet Mikli Jakob Westholmi Gümnaasiumist, Külli Jäätma ja Laine Aluoja Türi Põhikoolist, Kailit Taliaru Tallinna Reaalkoolist ja Mari Tõnisson Tartu Hiie koolist. Digiõpik valmis Marge Kusmini valvsa silma all. Aitäh teile, teie toetusest ja konstruktiivsest tagasisidest oli palju abi.
Lisaks täname järgnevaid retsenseerijad ja piloteerijaid: Taimi Dreier, Ulvi Kaasik, Katrin Kalamees, Katrin Kiilaspää, Keijo Koort, Katrin Kurvits, Meeri Kuustemäe, Inge Lahtmets, Annika Leppsaar, Tiina Liiva, Kati Lillemets, Aili Lomp, Annika Lond, Kaja Lõuna, Kaie Mikko, Kaja Oja, Enna Ojaots, Kaidi Palmiste, Helle Peegel, Henrik Pihl, Tiina Saago, Kertu Saare, Pilvi Saarma, Anneli Salmistu, Maria Savina, Mari Sepping, Katri Sikk, Jaana Skvortsova, Külli Suvi, Daily Tensing, Sille Tuuling ja Reelika Väli.
Digiõpikud on mõeldud kasutamiseks erinevates ainetes (informaatika aines, teistesse ainetesse lõimitult, huviringis), erinevate digivõimalustega koolides. Need teemad pole aga õppijale iseseisvaks omandamiseks, vaid hästi oluline on siin teie kui õpetaja roll. Digiõpikute õppeteemasid saate õpetada tervikuna valides iga klassi jaoks ühe õppeteema kui ka neid omavahel kombineerida (näiteks valides ühes klassis igast õppeteemast ühe mooduli või siis ühest õppeteemast ühe ning teisest õppeteemast kaks moodulit).
Digiõpikutes on soovitatud paljudel juhtudel kasutada rühmatööd, kuid tundes oma õpilasi võite asendada rühmatöö individuaalse tööga või vastupidi. Samuti võite tunni tegevusi viia läbi teises järjekorras kui tunnikavas soovitatud, valida teisi keskkondi või vahendeid. Samuti võib teil oma õpilastega kuluda aega erinevalt tunnikavas märgitust. Digiõpikud on kui õppematerjalide kogumikud, millest valiku teete teie ning õppemeetodite üle otsustate ka teie. Meie koostajatena püüdsime olla teile abiks koondades erinevaid olemasolevaid materjale, luues uusi ning kombineerides ja struktureerides neid kõiki ühtseks loogiliseks tervikuks.
Digiõpikutes on püütud vältida keskkondi, milles laps peab end registreeruma kasutajaks. Siiski mõned keskkonnad on, sest näiteks õpetada kasutajaks registreerumist ja salasõna valikut nendeta on keeruline. Samuti on sees mõned keskkonnad, mis nõuavad Flashi kasutamist. Tunnikavades on toodud sellistel juhtudel ka soovitusi alternatiivseteks tegevusteks.
Loodud õpikud on valmis kasutamiseks, kuid see ei tähenda veel, et need on lõplikult valmis. Ikka tuleb juurde uusi ja huvitavaid keskkondi, mõned keskkonnad kaovad, tulevad uued ideed ja mõtted. Nende digiõpikute aluseks võetud kontseptsioongi võib muutuda. Digiformaat annab võimaluse neid õpikuid järjepidevalt kaasajastada. Seega ka teie kogemused on jätkuvalt meile olulised.
Kui tekib ettepanekud ja kommentaare, siis saab need palun saata aadressile piret.luik@ut.ee.
Head kasutamist!
Digiõpiku projektijuhid Tauno Palts ja Piret Luik.