9. kodutöö: AKTK semantiline analüüs
See kodutöö keskendub AKTK programmide (täpsemalt AST-i) semantilisele analüüsile ja koosneb kahest võrdse kaaluga osast:
Nimede sidumine
Selleks on tehtud täiendused AST klassidesse, et salvestada muutujate ja funktsioonide kohta lisainfot.
Implementeeri meetod bind
klassis AktkBinding
:
package week9; import week7.ast.*; public class AktkBinding { /** * Määra iga antud programmis olevale muutujaviitele (week7.ast.Variable) * teda siduv element (week7.ast.VariableBinding, * st week7.ast.VariableDeclaration või week7.ast.FunctionParameter) * Kasuta selleks meetodit week7.ast.Variable#setBinding. * * Kui muutuja kasutusele ei vasta ühtegi deklaratsiooni ega parameetrit, * siis jäta binding määramata. */ public static void bind(AstNode node) { throw new UnsupportedOperationException(); } }
Vihjed
- Skoobis olevate muutujate jälgimiseks sobib sarnane andmestruktuur nagu interpretaatoris nimeruumide jaoks, aga konkreetsete väärtuste asemel tuleb salvestada midagi muud.
- Kui AST-i läbimisel pole vaja midagi tagastada, siis
AstVisitor<Void>
vms asemel on mugavam implementeerida hoopis analoogiline abiliidesAstVisitor.VoidVisitor
.
1. tase: muutujate sidumine funktsioonidest väljaspool
Esiteks peab AktkBinding
töötama programmidega, milles pole funktsioonide definitsioone. Sel juhul tuleb iga Variable
jaoks määrata vastav VariableDeclaration
kasutades meetodit setBinding
.
Näited mittekorrektsetest muutujate kasutustest
Defineerimata muutuja kasutamine
var x = y + 1
Plokimuutuja kasutamine plokist väljaspool
var x = readInt(); if x / 2 == 0 then { var y = 0; printInt(x) } else { var y = 1; printInt(y) }; printInt(y)
Näited korrektsetest muutujate kasutustest
Sama nimega erinevad muutujad erinevates plokkides
var x = readInt(); if x / 2 == 0 then { var d = 1; printInt(x + 1) } else { var d = 2; printInt(x * d) }
Sama nimega erinevad muutujad üksteise sees olevates skoopides (nt. Java seda ei luba)
var x = readInt(); if x / 2 == 0 then { printInt(x) } else { var x = 1; printInt(x) }; printInt(x)
Enne plokimuutuja deklareerimist on nähtav välises skoobis olev muutuja
var x = 1; if x / 2 == 0 then { printInt(x); /* kuvab ekraanile 1 */ var x = 2; /* siit edasi, kuni ploki lõpuni tähendab x plokimuutujat */ printInt(x) /* kuvab ekraanile 2 */ } else { pass() }; printInt(x) /* kuvab ekraanile 1 */
2. tase: muutujate sidumine funktsioonide sees
Teiseks peab arvestama sellega, et osad funktsioonide kehades olevad muutujad ei ole deklareeritud mitte muutujadeklaratsiooniga, vaid funktsiooni parameetriga.
Näited
var x = 45; fun printDouble(x:Integer) { print(x); print(x) }
Siin tuleb print-väljakutse argumentides olevad x
-id siduda funktsiooni parameetriga (week7.ast.FunctionParameter
), kuigi välimisel tasemel on ka sama nimega muutuja deklaratsioon.
Kui aga programm on selline:
var x = 45; fun printDouble(y:Integer) { print(x); print(x) }
siis tuleb x
-id siduda programmi esimesel real oleva muutuja deklaratsiooniga.
3. tase: muud kasulikud sidumised
Kolmandaks peaks teostama veel mõningaid spetsiifilisemaid sidumisi, mis on hiljem kasulikud:
- Omistuslause (
Assignment
) tuleb siduda omistatava muutuja deklaratsiooniga/funktsiooni parameetriga kasutades meetoditsetBinding
. Eelnevalt sidusime ainult avaldistes esinevaid muututjaid (Variable
), aga omistatav muutuja pole avaldis, seega seda on vaja veel eraldi käsitleda. - Funktsioonikutse (
FunctionCall
) tuleb siduda kutsutava funktsiooni definitsiooniga kasutades meetoditsetFunctionBinding
. Seda saab teha vaid AKTK funktsioonide jaoks; operaatorite ja sisseehitatud funktsioonide korral jätame selle puuduvaks (null
). - Tagastuslause (
ReturnStatement
) tuleb siduda funktsiooni definitsiooniga, millest tagastatakse, kasutades meetoditsetFunctionBinding
. Siin pole rangelt võttes enam tegemist nimede sidumisega, kuid sellegipoolest on siin ka see sidumine teostada.
Tüübikontroll
AKTK grammatikasse ja AST-i lisasime algul juba võimaluse kirjutada muutujate ja funktsioonide tüüpe, kuid interpretaatori juures me neid ei vajanud. Nüüd aga küll, sest tahame neid kontrollida.
Implementeeri meetod check
klassis AktkTypeChecker
:
package week9; import week7.ast.*; public class AktkTypeChecker { public static void check(AstNode ast) { // Meetod peab viskama RuntimeException-i (või mõne selle alamklassi erindi), kui: // 1) programmis kasutatakse deklareerimata muutujaid või funktsioone, // mida pole defineeritud ei antud programmis ega "standardteegis" // (vt. interpretaatori koduülesannet) // 2) programmis kasutatakse mõnd lihttüüpi, mis pole ei String ega Integer // 3) leidub muutuja deklaratsioon, milles pole antud ei tüüpi ega algväärtusavaldist // 4) programmis on mõnel avaldisel vale tüüp throw new UnsupportedOperationException(); } }
Skoopimise reeglid
Muutujate deklaratsioonide (VariableDeclaration
/FunctionParameter
) ja kasutuskohtade (Assignment
ja Variable
) seosed on määratud täpselt nii nagu ülal nimede sidumise juures. Esimeses osas kõigi sidumiste mõte oligi see, et neid hiljem maksimaalselt ära kasutada. Kui enne tüüpide kontrollimist nimede sidumine ära teha, siis tüübikontrolli juures ei pea skoopidest isegi mõtlema ega mingi andmestruktuuriga jälgima!
Tüübireeglid
- Toetatavad tüübid on
Integer
jaString
.- Teiste nimedega tüüpide puhul tuleb visata erind.
- Aritmeetilisi operatsioone (
+
,-
,*
,/
,%
) lubame tehaInteger
-iga.- Seal hulgas unaarset miinust.
- Plussi võib lisaks arvudele kasutada ka kahe
String
argumendiga (tulemuseks onString
).
- Võrdlusoperatsioone saab teha
Integer
jaString
-iga, kusjuures mõlemad operandid peavad olema sama tüüpi. Tulemuseks on alatiInteger
. - Muutuja deklaratsioonides:
- Ilma algväärtusavaldiseta deklaratsioonides (nt.
var x
) peab olema määratud ka tüüp (nt.var x: Integer
). - Algväärtusega deklaratsioonis ei ole tüübi määramine kohustuslik:
- Tüübi ärajätmisel (nt.
var s = "tere!"
) määratakse muutuja tüüp avaldise tüübi järgi. Seejuures võib olla kasulik tuletatud tüüp muutuja deklaratsioonis salvestada, kasutades sellekssetType
meetodit. - Kui on antud nii tüüp kui ka algväärtusavaldis (nt.
var s : String = "tere!"
), siis tuleb kontrollida, et antud tüüp ja avaldise tüüp klapivad.
- Tüübi ärajätmisel (nt.
- Ilma algväärtusavaldiseta deklaratsioonides (nt.
- Muutuja tüüp on fikseeritud, st. talle ei saa hiljem enam teist tüüpi väärtust omistada.
- If- ja while- lausete tingimuses oleva avaldise tüüp peab olema
Integer
. - Kontrollida tuleb nii AKTK-s esinevate funktsioonide kui ka sisseehitatud funktsioonide väljakutsete korrektset kasutamist, st. argumentide arvu, nende tüüpe ja tagastustüüpi.
- Pane tähele, et võib olla funktsioone, mis väärtust üldse ei tagastagi (sisseehitatult
void
, AKTK-s pole noolega->
tagastustüüpi antud). - Funktsiooni definitsioonis esineva tagastuslause avaldis peab olema seda tüüpi, mis definitsioonis tagastustüübiks oli märgitud.
- Pane tähele, et võib olla funktsioone, mis väärtust üldse ei tagastagi (sisseehitatult
Esitamine
Esitada tuleb:
- AktkBinding.java
- AktkTypeChecker.java
- Environment.java kui seda kasutad
Video juhuks, kui jääd alustamisega hätta: AktkBinding-u ja AktkTypeChecker-i algus.