Arvutiteaduse instituut
  1. Esileht
  2. Programmeerimine lastele ja noortele
EN
Logi sisse

Programmeerimine lastele ja noortele

  • PEALEHT
  • TUNNIKAVAD
  • HUVILAAGRID

Vektor ja rastergraafika MakeBlock plotteril

Õppeaine ja -valdkond: informaatika kunst
Klass, vanuse- või haridusaste: II kooliaste
Tunni kestvus: 45 min
Tunni teema (sh alateemad): vektor ja rastergraafika erinevuse mõistmine

Autor: Taavi Duvin
Tunni eesmärgid: Selgitada õpilastele vektor ja rastergraafika erinevusi ja millal on mõistlik üht või teist kasutada.
Milliseid üld- ja ainepädevusi (sh läbivad teemad) toetatakse: Õpilased mõistavad vektor ja rastergraafika eripärasid ning mõistavad nende plusse ja miinuseid.
Õpitulemused: Õpilased teavad, millal on mõistlik kasutada vektorgraafikat ja millal rastergraafikat - oskavad hinnata nende plusse ja miinuseid.
Mõisted: vektorgraafika, rastergraafika, piksel
Õpilaste eelteadmised ja -oskused: eakohased üldteadmised, Scratch kasutamise kogemus.
Eelnevalt vajalikud tegevused õpetajale ja õpilasele: õpetajad peavad eelnevalt tutvuma õppekavaga kaasasoleva materjaliga. Õpilastel vajalik arvuti Scratch või mBlock tarkvaraga, mDraw tarkvaraga arvuti ja mBlock plotter (koos laseriga), projektor.
Tunniks vajalikud materjalid, vahendid, tarkvara ja veebiaadressid:

  • Slaidid vektor vs rastergraafika: https://www.dropbox.com/s/5e1gkmukkd4xm1j/04_slaidid.pdf?dl=0
  • Näide vektorgraafika valemitest: https://scratch.mit.edu/projects/116913820/#editor
  • Printimiseks rastergraafika fail: https://www.dropbox.com/s/wbwiur00ezcg8lv/04_ProgeTiiger_raster.bmp?dl=0
  • Printimiseks vektorgraafika fail: https://www.dropbox.com/s/voqhm18mcu6bo9h/04_ProgeTiiger_vektor.svg?dl=0
  • mLaser tarkvara: https://github.com/Makeblock-official/MLaser
  • mDraw tarkvara: https://github.com/Makeblock-official/mDrawBot

Tunni käik:

  • Õpetaja alustab tundi ~2 min
  • Õpetaja näitab slaide ja tutvustab õpilastele vektor ja rastergraafika erinevusi. Viimase slaidi juures toimub arutelu. Küsimusi õpilastele esitamiseks: Millised pildid näitavad raster/vektorgraafikat? Millised pildid on loomutruumad? Miks? Kus võiks neid pilte kasutada?. ~7 min
  • Õpetaja jagab õpilastele töölehe ja vajadusel palub sealsed ülesanded lahendada. ~20 min
  • Õpetaja räägib esmalt laseri ohtlikusest ja ohutusest. Kasutades printimiseks mõeldud vektorgraafika faili joonistada plotteri abil pilt. Seejärel graveerida laseri abil mDraw keskkonnas rastergraafika pilt. ~10 min
  • Arutelu algatamine, valminud piltide vaatamine/näitamine ja tunni lõpetamine. ~6 min

PDF kujul tunnikava on alla laetav siit: tunnikava_vektor_raster.pdf
Slaidid tunnikava juurde on alla laetav siit: slaidid_vektor_raster.pdf
Tööleht õpilastele jagamiseks on alla laetav siit: tooleht_vektor_raster.pdf

  • Arvutiteaduse instituut
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond
  • Tartu Ülikool
Tehniliste probleemide või küsimuste korral kirjuta:

Kursuse sisu ja korralduslike küsimustega pöörduge kursuse korraldajate poole.
Õppematerjalide varalised autoriõigused kuuluvad Tartu Ülikoolile. Õppematerjalide kasutamine on lubatud autoriõiguse seaduses ettenähtud teose vaba kasutamise eesmärkidel ja tingimustel. Õppematerjalide kasutamisel on kasutaja kohustatud viitama õppematerjalide autorile.
Õppematerjalide kasutamine muudel eesmärkidel on lubatud ainult Tartu Ülikooli eelneval kirjalikul nõusolekul.
Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi kursuste läbiviimist toetavad järgmised programmid:
euroopa sotsiaalfondi logo